Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krismöte om kollektivtrafiken i Storstockholm

Bilden av en del av kollektivtrafiken i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Under torsdagen hölls ett krismöte om kollektivtrafiken i Stockholm på Stockholms Handelskammare. Näringslivet vill att fler medarbetare kommer in till arbetsplatserna, men är samtidigt rädd att folk stannar hemma och arbetar när avgångarna i kollektivtrafiken blir färre.

Stockholms kollektivtrafik är i en ond spiral. Det var sammanfattningen efter ett möte mellan näringslivet och operatörerna i kollektivtrafiken, rapporterar Dagens Nyheter.

Vid mötet deltog näringslivsorganisationen Stockhoms Handelskammare och Fabege, Telia och Icagruppen. Bakgrunden till mötet var de drastiska nedskärningar som har gjorts i kollektivtrafiken i Storstockholm.

Från näringslivet ville man i mötet få en lägesbild från de operatörer som på uppdrag av SL kör kollektivtrafiken i regionen. Näringslivets deltagare på mötet framhöll att man vill att fler ska komma in till sina arbetsplatser, men en av anledningarna till att människor väljer att arbeta hemma är att det är fullt och trångt på många bussar och tåg.

– Vi kan inte hålla på att minska turutbudet om vi vill att folk ska återvända till kollektivtrafiken, säger David Stenergard, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare, till DN.

De bussföretag som deltog på mötet, Transdev, Nobina och Keolis, uppgav liksom MTR som kör tunnelbanan att de har möjlighet att köra mer trafik, men att politikerna skär ner.

Taggat som: , , ,

7 kommentarer »

  1. Stockholm Stads politiker minskar avgångar och resenär åker packade som sardiner i burken.

    Samtidigt SL gör stor reklam kampanj på hela stan

    ” Åk med oss istället”

    med bilden som visar parkerings böter i bilruta och liknade.

    Vilken Hyckleri

  2. Varför måste folk till kontoren och arbeta? Att bussföraren inte kan jobba hemifrån är ju en sak, men de som bara arbetar med datorer behöver ju inte åka till ett kontor i city för att göra det.
    Det är ju fler fördelar än nackdelar att jobba hemifrån. Företaget behöver inga stora och dyra kontor? Företagen behöver inte så många dyra mellanchefer som ska hålla meningslösa möten och däremellan vakta de anställda då det inte behövs vid hemarbete, eller ens behövs i ett kontorslandskap egentligen. Färre som åker kollektivtrafik ger mer benutrymme till de som verkligen behöver plats, och sliter inte ut bussarna eller skräpar ner dem. Är det sedan färre som tar bilen till jobbet så minskar bilköerna och koldioxidutsläpp också.
    Bara fördelar med att tillåta kontorsfolket att jobba hemma!

  3. Och färre förare behöver jobba ofrivilligt delat och deltid när rusningstrafiken minskar. Övrigt resande är nästan åter på samma nivå som före pandemin.

  4. Det här är inget nytt.
    Sedan upphandlingens start har kunskapen om busstrafiken sakta och säkert avtagit.
    Ungefär vid samma tid reformerades gatukontoret och fastighetskontoret. Idag fungerar inte snöröjning eller underhållet av bussarnas vägnät. Entreprenörerna saknar kunskap och ofta skiter de i vilket. Ribuss gata är bara ett dokument utan bäring i verkligheten. Lägg där till en underhållsskuld på 16 miljarder som skenar. Bussterminaler har 80 tals standard och framkomligheten usel samt direkt farliga för resenärer. Listan kan göras lång.
    Trafikkontoret gör inga besiktningar av utförda arbeten och skyddsombuden är hänvisade till appar och hemsidor osv. Arbetsmiljöverket har sämre budget idag och många stora ärenden då arbetsmiljön blivit usel och dödsfallen ökar. Tid för ”fulingen” buss som jag hört att vissa myndigheter benämner den saknas. En försämring på den fackliga sidan via dåliga avtal har hjälpt till att skapa en bussförarbrist. Allt som allt behövs ganska mycket för att vända ”bussen” så att säga. Politiken skapar dålig framkomlighet via ny infrastruktur, dålig trafikmiljö och trafikregler som missgynnar busstrafiken. Att bygga en miljö stad är bra men utan att ta med kollektivtrafiken och de som arbetar med den och kan den är direkt idiotiskt.

  5. Det är ju bara rosor angående att kunna jobba hemifrån. Men, något som sällan tas upp är att där någon jobbar hemifrån, kan det finnas någon eller några andra finns därhemma. Hörlurar på, hög musik i öronen för att dämpa ljudet av: hemmarenoveraren, hemmafrun, med småbarn, musik, matlagning, husdjur, barn som leker på gården osv. Hemmaarbetaren (man med hög lön) tvingar de som bor hemma, att vara Tysta, eller får hörselskador av hörlurar. Arbetsplatsen ska ge arbetsro, och lugn, för att kunna utföra sina uppgifter. Frågan är, kan arbetsgivare ge det till sina anställda idag?
    Hälsningar: Bussförare som brukade använda lediga vardagar till att dammsuga, men fick nej, av sin hemmajobbande sambo.

  6. Inte konstigt att folk inte vill åka kollektivt när det är dyrt, färre och färre sittplatser och sämre turlistor.
    Återinförzonsytstemet och köp bekväma bussar och tunnelbanor.

  7. Vi behöver få fram fakta istället för allmänt osammanhängande missnöje, min egen spaning säger att många bussar går halvtomma.
    Har vi så svårt att hålla oss till tidtabeller och varför cyklar inte fler i denna fina stad eller är det så att den allmäna slöheten har fått dominera?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)