Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Sämst av svenska storstäder – Stockholms kollektivtrafik åt fel håll”

Även jämfört med landets övriga storstadsregioner har kollektivtrafiken i Storstockholm återhämtat sig sämst enligt Stockholms Handelskammare. Foto: UIo Maasing.

Utvecklingen av kollektivtrafiken i Storstockholm går åt fel håll. Det säger Stockholms Handelskammare som har tagit fram siffror på hur kollektivtrafiken i Storstockholm har återhämtat sig efter pandemin jämfört med landets övriga storstadsregioner. Sämst, konstaterar Handelskammaren.

För några veckor sedan presenterade Stockholms Handelskammare en rapport som visar att kollektivtrafiken i de övriga nordiska huvudstäderna har återhämtat sig mycket snabbare än i Stockholm.

Nu har handelskammaren tagit fram nya siffror som visar att Stockholmsregionen har haft den svagaste återhämtningen i kollektivtrafiken efter pandemin även jämfört med andra svenska storstäder.

Statistik för helåret 2023 visar att kollektivtrafiken i Stockholm endast har återhämtat sig till 83% av nivåerna från 2019. Detta är betydligt lägre än både Skånes 97% och Västra Götalands 91%.

– Kollektivtrafiken är en grundpelare för Stockholmsregionens tillväxt och framtida utveckling. Tyvärr ser vi att utvecklingen för Stockholms kollektivtrafik går åt fel håll. Stockholms Handelskammares budskap till majoriteten i Landstingshuset är därför tydligt: sluta skär ner på kollektivtrafiken och återställ de linjer och avgångar ni tagit bort, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Enligt de siffror som handelskammaren tidigare presenterat har resandet i Köpenhamn återhämtat sig till 108 procent jämfört med innan pandemin. I Oslo har resandet återhämtat sig till 97 procent och i Helsingfors till 91 procent.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Hur gärna man än önskar så är inte kollektivtrafiken gratis. Bussförarna ska sin lön, även om den är låg. Underhåll och allt annat kostar också.
    SL har väl hälften av biljetten på skatten och den andra hälften betalar resenären när hen köper biljetten kontant,
    Får man inte in kostnaden för trafiken idag så får man väl höja skatten… Nä, det går ju inte!
    Då får man höja biljettpriset… Nä, då blir det ännu färre som har råd att åka!
    Då får man dra ner på trafiken så man har täckning för kostnaderna, det kan väl inte fungerar som Ebberöds bank eller hur?
    Vill man ha mer trafik måste pengar fram, någon som vet hur?
    När pengarna finns kan vi få världens bästa kollektivtrafik, ja efter Japan kanske?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)