Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Påtvingad promenad kostar bussresenärer miljoner – varje dag

Dyr promenad. Den extra tid som resenärerna tvingas gå mellan Slussen och den tillfälliga bussterminalen vid Slussen i Stockholm kostar resenärerna nästan två miljoner om dagen i förlorad tid. Foto: Ulo Maasing.

Pendlare som använder den tillfälliga bussterminalen vid Slussen i Stockholm förlorar restid värd nästan två miljoner kronor. Varje dag. Stockholms Handelskammare har beräknat kostnaderna för resenärerna för de förseningar som har kantat bygget av en ny bussterminal i Katarinaberget vid Slussen. Förutom att kostnaderna för själva bygget av den nya terminalen har ökat i raketfart har förseningarna kostat resenärerna 1,3 miljarder i tidsförlust.

Totalt förlorar de pendlare som använder den tillfälliga bussterminalen tillsammans ungefär 7 850 timmar varje dag genom att de tvingas att gå en lång väg för att komma från den tillfälliga terminalen till Slussen där tunnelbana och innerstadsbussar finns. Handelskammaren har använt Trafikverkets beräkningsmodell och konstaterar att den tid resenärerna förlorar varje dag är värd ungefär 1 882 000.

Beräkningarna bygger på SL:s passagerarstatistik tillsammans med en bedömning av den extra tid, 7,5 minuter, som det tar att gå från Slussen till det tillfälliga bussläget jämfört med den kommande, starkt försenade och fördyrade nya Katarinaterminalen.

Den tillfälliga bussterminalen ligger långt från tunnelbana och innerstadsbussar. Foto: Ulo Maasing.

– Försenad infrastruktur får stora konsekvenser. Att regionen och staden inte lyckas hålla sig inom projektplan blir kännbart för samhället. Stockholmarna förlorar tillsammans 7 850 timmar om dagen. Det motsvarar nästan ett helt år – varje dag, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

När bygget av den nya Katarinaterminalen startade 2018 hette det att terminalen skulle vara klar 2023. År 2020 var bedömningen att terminalen skulle börja användas i januari 2024. Då hade öppningen skjutits upp till hösten 2025. Den senaste förseningen på två månader, från i höst till efter årsskiftet, innebär enligt Handelskammaren en tidsförlust för resenärerna värd 105 miljoner kronor jämfört med den ursprungliga tidsplanen. Det betyder att resenärerna har drabbats av tidsförluster på 1,3 miljarder jämfört med om den ursprungliga tidsplanen hade följts.

– 1,3 miljarder kronor är ett högt pris för en kort promenad – och det är stockholmarna som får betala det. Totalt uppgår förseningarna till drygt 500 år av restid. Projektet med den nya Slussen måste nu genomlysas fullständigt. Det handlar i grunden om att respektera skattebetalarnas pengar och att värna resenärerna, säger Carl Bergkvist.

Den ursprungliga budgeten för den nya Katarinaterminaen var 2014 1,4 miljarder. 2020 hade de kalkylerade kostnaderna stigit till tre miljarder. I januari förra året hade investeringskostnaderna för terminalen rusat upp till 5,8 miljarder och i februari i år beräknades de sluta på 6,4 – 6,5 miljarder.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)