Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Pendeltågen i Stockholm: Egen regi alltför riskabel – SL ändrar affärsinriktning

SL vill inte köra pendeltågen i egen regi. Foto: Ulo Maasing.

Nej till att köra trafiken i egen regi, men generösare villkor för operatören. Det ska locka trafikföretag att delta i upphandlingen av pendeltågstrafiken i Storstockholm. SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, har nu presenterat sitt förslag till hur man ska locka företag att lägga anbud på trafiken. Bland annat ska SL ta en större del av de ekonomiska risker för trafiken som man tidigare ville att operatören skulle stå för. SL har tidigare anklagats för att tillämpa orimliga avtalsvillkor även i upphandlingar av busstrafik.

I februari avbröts upphandlingen av pendeltågstrafiken i Storstockholm. Anledningen var att SL bara hade fått in ett enda anbud på trafiken. Sammanlagt sex tågföretag anmälde sitt intresse för att delta i upphandlingen. Fem avstod från att bjuda.

Idag körs trafiken av SJ på ett nödavtal. Det avtalet går ut i vår men kan förlängas i upp till två år. Men SJ ville inte lägga anbud på trafiken. Villkoren var för dåliga.

– Upphandlingsunderlaget visar att det är upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan föra med sig, sa SJ-chefen Monica Lingegård i december.

Enligt det förslag som SL nu lägger på politikernas bord ska SL ta på sig mer av den ekonomiska risken för trafiken.

Samtidigt säger SL att man inte vill köra trafiken i egen regi.

– Risker och osäkerheter med övergång till egen regi bedöms höga. SL saknar idag organisation och kunskap om att bedriva järnvägstrafik. Sammantaget bedöms riskerna för driftsform egen regi vara större jämfört med driftsform upphandling, samt delvis annorlunda än de
risker trafikförvaltningen vanligen hanterar, skriver SL.

Samtidigt aviserar SL att affärsinriktningen i trafikavtalet behöver ändras.

Busstrafik

Tidigare i år anklagde bland andra bussoperatören Nobina SL för att använda en upphandlingsmodell som har grava brister. Inför SL:s senaste busstrafikupphandlingar varnade Nobina Sveriges vd Martin Pagrotsky och Keolis Sveriges vd Mikael Wågberg i ett brev till politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm för konsekvenserna av SL:s upphandlingsmodell. Bland annat pekade de på att SL:s model innebar att trafikföretagen måste ta oproportionerligt stora affärsmässiga risker.

– Vi har i olika sammanhang försökt uppmärksamma trafikförvaltningen på att ersättningsmodellen står i konflikt med det beslut om affärsinriktning som trafiknämnden har fattat, skrev Pagrotsky och Wågberg.

Frågan togs också upp i Nobinas överklagande av SL:s upphandling av busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö.

Till Förvaltningsrätten skrev Nobina att företaget och andra leverantörer i branschen upprepade gånger och under lång tid har försökt få trafiknämnden och SL att lyssna på kritiken mot avtalsmodellen.

– Men ansträngningarna var förgäves. Trafiknämnden ignorerade de brister som Nobina och andra leverantörer i branschen påtalade under en längre tid, skrev Nobinas jurister.

Martin Pagrotsky och Mikael Wågberg varnade också i brevet till trafiknämnden förra våren för risken att både befintliga och nya trafikoperatörer hoppar av SL:s upphandlingar. Något som blev verklighet för pendeltågen och där SL nu vill ändra sin affärsmodell.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Utblick – nytt om annan kollektivtrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)