
Den provisoriska bussterminalen vid Slussen i Stockholm, nästan 800 meter från tunnelbanan, har fått många att välja bilen. Foto: Ulo Maasing.
Sedan den tillfälliga bussterminalen vid Slussen i Stockholm etablerades har biltrafiken från bland annat Nacka och Värmdö via Danvikstull ökat dramatiskt. Under andra halvåret 2024 passerade omkring 100 000 fler bilar Danvikstull än samma period året innan.
Nya siffror som Stockholms Handelskammare har tagit fram visar att intäkterna från trängselskatten för personbilar i Danvikstull steg efter att den nya tillfälliga bussterminalen öppnade. Ökningen var elva procent under juli–december 2024 jämfört med samma period 2023. Det motsvarar cirka 100 000 fler bilpassager över Danvikstull.
I övriga Stockholm ökade intäkterna under samma period med två procent.
– När kollektivtrafiken blir krångligare väljer fler bilen. Effekten syns tydligt i Danvikstull. Det här kan tolkas som ett betyg från stockholmarna på kollektivtrafikens sjunkande förmåga och attraktivitet, säger Carl Bergkvist, chefekonom, Stockholms Handelskammare.
Den provisoriska bussterminalen ligger cirka 780 meter gångväg från tunnelbanan. Förseningarna av öppnandet av den nya, permanenta bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen har varit många. För två veckor sedan aviserade SL ytterligare en försening.
Den nya, tillfälliga bussterminalen vid Slussen togs i drift den 19 augusti 2024 och har inneburit längre gångsträckor och mer tidsödande byten. Under samma period har trängselskatteintäkterna i Danvikstull ökat betydligt mer än utvecklingen i hela Stockholm.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar