Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL tar över busstrafik i egen regi

Sommaren 2029 ska SL ta över ett trettiotal busslinjer norr om Stockholm och köra dem i egen regi. Foto: Trnsdev.

För första gången sedan 90-talet kommer SL i Storstockholm att köra busstrafik i egen regi. När det nuvarande trafikavtalet mellan SL och trafikföretaget Transdev löper ut sommaren 2029 kommer SL att köra ett trettiotal busslinjer i Sigtuna och Upplands Väsby, norr om Stockholm, i egen regi istället för att upphandla trafiken. Det har S, MP och C tillsammans med stödpartiet V i trafiknämnden i Region Stockholm kommit överens om.

Beslutet om att bedriva trafik i egen regi ska klubbas i trafiknämnden i Region Stockholm på tisdag i nästa vecka. Punkten finns dock inte när detta skrivs på dagordningen för sammanträdet.

Den aktuella trafiken körs med ett hundratal bussar.

Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm: ”Ett stort steg”. Foto Vänsterpartiet.

– Det här blir ett stort steg för kollektivtrafiken i Stockholm. Med egen regi får regionen större kontroll över trafiken i Sigtuna och Upplands Väsby och står bättre rustad för framtiden, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Den styrande majoriteten ger nu SL i uppdrag att förbereda sig inför övergången, som sker i samband med att det nuvarande avtalet för trafikområdet löper ut i juni 2029. Det innebär bland annat att starta ett trafikbolag, anställa personal och köpa in IT-system.

Till lokaltidningen Mitti säger Anna Sehlin att egen regi ger en mer robust trafik.

– Det blir också lättare att hantera kriser, som exempelvis en pandemi, genom att SL kan flytta bussar och personal där de behövs bäst.

Tidigare har SL räknat ut att busstrafik i egen regi skulle kosta mellan tio och 30 procent mer än upphandlad trafik. Till det skulle komma uppsatrartskostnader på flera hundra miljoner kronor.

Till Mitti säger Anna Sehlin att bedömningarna har ändrats så att driftskostnaderna inte skiljer sig mycket mellan egen regi och upphandlad trafik.

Däremot behöver SL göra en investering på 200 miljoner för att bygga upp ett eget IT-system för busstrafiken.

– SL:s ekonomi ser bättre ut i dag än för några år sedan och en del av de neddragningar vi gjorde då är på väg att återställas. Kostnaden för IT-systemet kommer också att komma till nytta om vi tar över mer i egen regi, vilket jag hoppas, säger Anna Sehlin till Mitti.

Till SvT Stockholm säger oppositionsrådet Kristoffer Tamsons (M) att han är mycket kritisk till beskedet om egen regi.

– Det här beslutet kommer så klart att rivas upp i samma sekund som Socialdemokraterna och deras stödpartier förlorar valet 2026.

– Tidigare återtaganden i egen regi har resulterat i dyrare bussresor och färre avgångar. Sigtunas invånare förtjänar en trygg och tillförlitlig kollektivtrafik, inte dumma, dyra och dåliga ideologiska experiment, säger Mattias Askerson (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna, till SvT.

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Intressant! Ett problem är att SL, i samband med att trafiken skulle upphandlas, gjorde sej av med en stor del (all?) planerar- och trafikkompetens som fanns. Dessa frågor skulle ju hanteras av de upphandlade trafikföretagen. Hur den kompetens, som fanns hos SL säkerställdes, är obekant.

    • Efter att MTR lämnat pendeltågen år 2024, tog SJ över. Då var nästan alla ”nya” gruppchefer, instruktörer med flera hos SJ exakt samma personer som bara flyttat över från MTR. Gissningsvis tar de över busstrafiken på det sättet (samma gruppledare, trafikledare etc.) som är vana vid arbetssätten snarare än att förlita sig på bortglömda erfarenheter från 90-talet. IT-system och schemaläggningsprogram m.m köper de nog in på nytt och en del får de lära sig från scratch och från andra operatörer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)