Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Terminalförsening dyr för pendlare

Dyra promenader för bussresenärer i Stockholm, mellan Slussen och en tillfälliga bussterminalen. Pendlarna förlorar 1,9 miljoner om dagen på att bussterminalen i Katarinaberget är försenad. Foto: Ulo Maasing.

Den ytterligare försening som drabbar bygget av den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm blir dyr för pendlarna. Det konstaterar Stockholms Handelskammare. Totalt kommer den nya förseningen kosta samhället ytterligare 269 miljoner kronor i restidskostnader, jämfört med om den hållit sin senaste tidplan, har Handelskammaren räknat ut. Sammanlagt förlorar resenärerna 1,5 miljarder kronor på förseningarna i terminalbygget. Till det kommer mångmiljardbelopp i ökade kostnader för själva bygget.

Tidigare på måndagen kom beskedet att bussterminalen i Katarinaberget försenas ytterligare. Stockholms Handelskammare beräknar att den nya förseningen innebär att pendlarna i Stockholmsregionen tillsammans förlorar 7 849 timmar per dag. Totalt kommer den nya förseningen kosta samhället ytterligare 269 miljoner kronor i restidskostnader, jämfört med om den hållit sin senaste tidplan.

Det innebär att den totala samhällsekonomiska kostnaden för förseningarna av Katarinaterminalen, som ursprungligen skulle öppna under slutet av 2023, nu uppgår till 1,5 miljarder kronor.

Till det kommer de skenande kostnaderna för själva terminalbygget som ursprungligen var beräknat att kosta 1,4 miljarder, men där kostnaderna nu är uppe i mellan sex och sju miljarder kronor.

Förseningarna har gjort att resenärerna tvingas använda en provisorisk bussterminal, cirka 780 meters gångväg bort. Den vägen måste nu användas ännu längre tid än beräknat. Det ökar restidsförlusterna för resenärer i Nacka- och Värmdöstråken.

– Försenad infrastruktur slår direkt mot både resenärer och regionens konkurrenskraft. Varje extra dag med omvägar och längre byten kostar stockholmarna 1,9 miljoner kronor – helt i onödan. Nu måste staden och regionen gemensamt säkra en skarp och tidsatt åtgärdsplan för att minimera ytterligare förseningar, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

– Förseningen av bussterminalen vid Slussen innebär inte bara fler bortkastade månader för resenärerna, utan också ökade utsläpp när kollektivtrafiken inte fungerar som planerat och folk väljer bilen i stället för bussen. Projektet måste nu granskas i grunden. Det handlar ytterst om att ta ansvar för både skattebetalarnas pengar och resenärernas tid.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)