Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bergkvara vinner Trelleborgstrafik

En av dagens stadsbussar i Trelleborg. Foto: Barcaviktor25/Wikimedia Commons.

Trafikföretaget Bergkvara vinner Skånetrafikens upphandling av stads- och regionbusstrafiken i Trelleborg. Upphandlingen avgjordes på torsdagen av Skånetrafiken. Uppdraget avser tio regionbusslinjer och tre stadsbusslinjer. Avtalet gäller fram till december 2035. Även idag körs trafiken av Bergkvara.

Fyra företag bjöd på trafiken.

– Jag ser fram emot busstrafiken som ska starta i december 2027. Då blir trafiken tätare på många linjer, vilket kommer att ge ännu bättre resmöjligheter för många kunder i området, säger Saman Tondnevis, chef för affärsområde buss vid Skånetrafiken.

– Vi är glada över det fortsatta förtroendet från Skånetrafiken. Det är ett kvitto på våra medarbetares engagemang och kvalitet i Trelleborg. Med resenärsfokus och lokal närvaro ser vi fram emot att utveckla trafiken tillsammans med Skånetrafiken, säger Per Thorsell, vd och koncernchef, Bergkvara Group AB.

Det nya avtalet innebär utökad busstrafik i Trelleborg.

I Trelleborgs stadstrafik kommer linje 3 att införas mellan Kyrkoköpinge, Trelleborg C och Östra Industriområdet, där det nya fängelset kommer att byggas. Denna linje får tågkoppling på Trelleborg C. Linjen kommer att ha samma tidtabell året om. För linje 1 och 2 ökade turtätheten redan under 2025, under morgon och eftermiddag.

I regionbusstrafiken är det linje 150 och 190 som får fler turer. Framför allt linje 150 får en kraftig ökning under morgon och eftermiddag från dagens 15-minuterstrafik till 7,5-minuterstrafik. För alla linjer förutom linje 184, införs särskilda sommartidtabeller på grund av att arbetsresor och skolresandet minskar under sommaren.

Linje 147 (Svedala Stortorget – Malmö Airport) startar redan i augusti nästa år och erbjuder främst arbetspendling till flygplatsen med en tidtabell som anpassas till Pågatågens tider i Svedala.

Skånetrafiken har i upphandlingen ställt höga miljökrav, bland annat för nyinköpta fordon när det gäller intyg för särskilt farliga kemikalier i tillverkningen, miljövarudeklaration, miljöprestanda och hållbarhetskrav för ansvarsfulla leveranskedjor, exempelvis batteritillverkning.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)