Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kampanj: ”Kollektivtrafik smartaste julklappen”

Hallandstrafiken är en av de aktörer som deltar i kampanjen ”Årets smartaste julklapp”. Foto: Hallandstrafiken.

Runt om i landet går nu bransch-organisationen Svensk Kollektivtrafiks medlemmar ut i en stor kampanj. Syftet är att lyfta kollektivtrakfiken som ”Årets smartaste julklapp” i konkurrens med handelns traditionella julklappsval ”Årets Julklapp”.

I kampanjen lyfter länstrafikbolag och regionala kollektivtrafikmyndigheter fram olika erbjudanden. Hallandstrafiken är en av aktörerna i kampanjen.

– Kollektivtrafiken är en viktig del av ett mer hållbart Halland, säger Yasmine Möllerström, kommunikationschef på Hallandstrafiken.

Bland de länstrafikbolag som deltar finns också Länstrafiken Kronoberg som vill visa på fördelarna med kollektivtrafiken.

– En biljett från oss i julklapp är ett konkret och enkelt sätt att stödja hållbara resvanor. Det är en gåva som både mottagaren och vår miljö har nytta av, säger Pär Welander, trafikdirektör på Länstrafiken Kronoberg.

Kampanjen är inspirerad av HUI Research som utnämner “Årets julklapp” varje år.

Kollektivtrafiken uppfyller samtliga av HUI:s kriterier, konstaterar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik: Den representerar samtiden eftersom den är hållbar och klimatsmart, den har fått nyväckt intresse genom all utveckling i regionerna med nya smarta biljettlösningar och produkter, vilket får allt fler att se fördelarna med att välja kollektivtrafik. Det finns dessutom volympotential då kollektivtrafiken finns där den behövs som bäst och är till för alla, resonerar Svensk Kollektivtrafik.

– Kollektivtrafiken borde alltid vara årets julklapp. Att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken är en julklapp både till individen och samhället, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

– Vi har ett branschmål inom den svenska kollektivtrafiken att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor vara kollektiva. Med rätt förutsättningar är kollektivtrafiken en av nycklarna till att Sverige ska nå klimatmålen. Men då krävs det en politisk vilja på nationell nivå, över partigränserna, säger Johan Wadman.

Även Östgötatrafiken deltar i kampanjen. Bild: Östgötatrafiken.

Julklappserbjudandet skiljer sig från region till region. Förutom flera andra möjligheter att löps biljetter som julklapp lanserar exempelvis Östgötatrafiken en ny funktion i sin app. Den gör det möjligt att köpa och ge bort alla typer av biljetter.

– Att ge kollektivtrafik som julklapp är både omtänksamt och smart på flera sätt. Det kan innebära att någon får mer frihet i vardagen samtidigt som det är en insats för ett mer hållbart och tillgängligt Östergötland. Förhoppningen är att fler kan bli inspirerade att lämna bilen i högre utsträckning, säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)