
Dennis Wedin (M): Gränsen mellan information och politisk propaganda har blivit väldigt utsuddad. Foto: Moderaterna.

Den tidigare skidskytten Björn Ferry fick 30 000 kronor av trafikkontoret i Stockholm för att göra PR för miljözon klass 3. Skärmdump Instagram.
Stockholms stad har anmälts till JO, justitieom-budsmannen. Bakgrunden är att stadens trafikkontor har betalat kända norrländska profilers för att påverka opinionen och sälja in införandet av miljözon klass 3 i Stockholm. De båda profilerna fick cirka 30 000 kronor var för var sitt inlägg i sociala medier. En av influerarna var den tidigare skidskytten Björn Ferry.
Det är oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) som står bakom anmälan till JO. Där hävdar Wedin att trafikkontoret har använt skattemedel för en opinionsbildande kampanj.
– Gränsen mellan information och politisk propaganda har blivit väldigt utsuddad. Jag upplever det här som ett direkt missbruk av skattepengar, säger Dennis Westin till Sveriges Radio P4 Stockholm.
– Det saknas även transparens kring hur offentliga medel använts i kampanjen med sociala medieprofiler. Det är oklart vilka ersättningar som betalats ut och på vilka grunder profilerna valts ut, skriver Dennis Wedin i sin JO-anmälan.
Ett av de inlägg som Wedin har reagerat på publicerades i november förra året på Instagram.
I det 20 sekunder långa inlägget löper en flåsande Björn Ferry fram genom en norrländsk skog och gratulerar Stockholm till att några månader senare få Sveriges första miljözon klass 3.
Men miljözonen är ännu inte införd utan är just nu föremål för prövning i Länsstyrelsen i Stockholm.
Stockholms planer på att införa miljözon klass 3 i delar av Stockholms city har fått stark kritik från många aktörer, bland dem Sveriges Bussföretag.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar