
Värmlandstrafik: Efter en utmanande start fungerar nu serviceresorna mycket bättre. Foto: Värmlandstrafik.
Efter en lång upphandlingsprocess med många turer hade Värmlandstrafik den 1 maj premiär för sin nya färdtjänst. Det var den största förändringen någonsin i Värmlandstrafiks servicetrafik. Men mycket gick snett och premiären blev tuff. Flera politiker ville till och med inrätta en haverikommission. ”Men nu är läget betydligt bättre med stabil trafik och hög kundnöjdhet”, uppger Värmlandstrafik.
När den nya servicetrafiken i Värmland infördes sjösattes ett nytt automatiserat boknings- och planeringssystem, samtidigt som bokningscentralen togs över i egen regi av regionen. Samtidigt började ett nytt trafikavtal att gälla.
Telefonköerna var långa och en del resor fungerade inte. Kritiken var massiv.
Men nu, ett halvår senare, är läget betydligt stabilare, framhåller Värmlandstrafik. Avvikelserna har minskat kraftigt, väntetiderna i telefon är kortare och kundnöjdheten är till och med högre än innan förändringen.
Telefonväntetiderna för färdtjänsten är nu i genomsnitt cirka tre minuter, punktligheten har stadigt förbättrats och låg i oktober på 96 procent, antalet förseningar och andra avvikelser har minskat med 75 procent sedan början av maj.
Sedan trafikstarten den 1 maj har över 200 000 resor genomförts i Värmlandstrafiks servicetrafik och då är servicelinjer och anropsstyrd trafik inte inräknad.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar