
Busstillverkaren Solaris lanserar nu et program för att ge äldre elbussar ett längre liv, bland annat genom att byta ut batterier och delar av drivlinan. Foto: Solaris.
Busstillverkaren Solaris lanserar nu ett program för uppgradering av äldre elbussar för att ge dem ett längre liv. Genom att byta ut batterierna, men även andra delar av drivlinan, kan elbussarnas livstid förlängas avsevärt. Samtidigt förbättras avkastningen på den investering som bussföretagen en gång har gjort när de satsat på eldrift.
Övergången till elbussar i stor skala har gått snabbt. Solaris tillverkade sina första elbussar 2011. Idag rullar tusentals elbussar från den polska tillverkaren på de europeiska vägarna. En del av bussarna har varit i trafik i över ett årtionde och har kört nästan en miljon kilometer.
I Sverige är Solaris hittills i år den näst största leverantören av fullstora bussar, men också av elbussar.
Det program som Solaris nu lanserar innebär byte av äldre elbussars batterier, men också andra delar av drivlinan. Tjänsten gäller inte bara batteribussar utan även trådbussar utrustade med batterier och IMC-system där batterierna laddas från elnätet under körning. I framtiden ska även vätgasdrivna bussar omfattas av tjänsten.
– Vi tar hand om alla steg i processen, inklusive avyttring av de gamla batterierna, säger Marco Franza, servicechef på Solaris.
Förutom byte av batterierna ingår bye av vissa andra elektriska komponenter, uppgradering eller installation av ett system för kylning och uppvärmning av batterierna och att säkerställa att de uppgraderade bussarna är kompatibla med befintlig laddinfrastruktur.
Batteritekniken anpassas efter bussföretagets önskemål. Det kan vara LFP-, NMC- eller LTO-teknik och en rad andra faktorer vägs in
Först ut att använda den nya tjänsten är lokaltrafiken i den polska staden Krakow. Där gäller beställningen 20 bussar. Solaris har även fått beställningar på tjänsten från från kunder i Berlin, Hamburg, Paris och Warszawa.





Artiklar(RSS)
Lämna ett svar