Nyheter »
Bussen backar i Skåne (0)

Bussresandet backar i Skåne, framförallt i de större städerna. Men även regiontrafiken har tappat resenärer under årets första åtta månader. Däremot har resandet med de skånska regiontågen ökat starkt hittills i år. Totalt har kollektivtrafikens marknadsandel i Skåne minskat sedan i fjol. Men Skånetrafikens ekonomi är betydligt bättre än man hade räknat med i budgeten för i år. Det framgår av en delårsrapport till regionens kollektivtrafiknämnd.
Reportage »
Volvo Bussar växlar upp när MCV inviger ny fabrik: ”Vi ska återta vår marknad” (0)

Volvo Bussar satsar nu på full leveransförmåga i och med att företagets egyptiska partner MCV på tisdagen invigde en helt ny produktionslina för Volvos elbussar. Där bygger MCV karosser till Volvos eldrivna stads- och regionbussar. Leveranserna har redan inletts. ”Vi siktar på att steg för steg återta minst de marknadsandelar som vi tappat under de två år vi har förändrat vår affärsmodell”, säger Volvo Bussars vd Anna Westerberg till Bussmagasinet.
Turism »
IRU: ”Viktiga framgångar för bussresearrangörer” (0)

Flera viktiga framgångar för bussresearrangörer och andra små och medelstora researragnörer. Så summerar den internationella vägtransportunionen, IRU, resultatet av Europaparlamentets omröstning om EU:s kommande, nya paketresedirektiv. ”Men ännu återstår det för rådet, parlamentet och kommissionen att göra upp om det slutliga lagförslaget. Först efter det vet vi hur den nya lagstiftningen blir”, kommenterar Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag och ordförande i IRU:s passagerarkommitté.
Persontrafik »
Förslag: RUT- och ROT-avdrag för resor (2)

Bilen innebar en frihetsreform under 1900-talet. Nu behövs en ny frihetsreform där människors behov går hand i hand med kraftigt minskade utsläpp och mer plats i städerna för bostäder, handel, kultur och mötesplatser. Det skriver en rad tunga namn inom svensk kollektivtrafik i en debattartikel i Dagens industri. Bland annat föreslår de skatteavdrag för delade mobilitetstjänster med RUT- och ROT-avdrag som förebild.
Busworld »
Brasiliansk busstillverkare gör comeback i Europa (0)

Den stora brasilianska busstillverkaren Marcopolo kommer efter mer än tretton års frånvaro tillbaka till Europa. Tidigare har Marcopolo bland annat haft en marknad i Storbritannien. Nu introducerar Marcopolo en av sina turistbussmodeller i Europa och skärper därmed konkurrensen på marknaden för turist- och långfärdsbussar.
Ledare »
Ledare: Topparna lämnar ett SL i kris (5)

Tänk er själva: En verksamhet med drygt tusen anställda som sakta blir allt fler. Samtidigt krymper själva kärnverksamheten som omfattar cirka 10 000 personer och som varje dag har 700 000 – 800 000 kunder. Bland kunderna växer missnöjet.
Utblick – nytt om annan kollektivtrafik »
Pendeltågen i Stockholm: Egen regi alltför riskabel – SL ändrar affärsinriktning (0)

Nej till att köra trafiken i egen regi, men generösare villkor för operatören. Det ska locka trafikföretag att delta i upphandlingen av pendeltågstrafiken i Storstockholm. SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, har nu presenterat sitt förslag till hur man ska locka företag att lägga anbud på trafiken. Bland annat ska SL ta en större del av de ekonomiska risker för trafiken som man tidigare ville att operatören skulle stå för. SL har tidigare anklagats för att tillämpa orimliga avtalsvillkor även i upphandlingar av busstrafik.
Opinion »
Har Stockholms stad inte lärt sig något av hanteringen av införande av miljözon 3? (1)

Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3? Det frågar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund en debattartikel. Hon konstaterar att utredningen om en utvidgning av den kontroversiella miljözonen är klar men att Trafikkontoret i Stockholm inte har haft någon kontakt med varken bussbranschen eller flera andra berörda branscher. Inte heller har man fått veta något om utredningens slutsatser.
Internationellt »
Ny elbussplattform med nödbroms från BYD (0)

Den kinesiska busstillverkaren BYD presenterade i dagarna sin nya, tredje generationens elbussplattform. Plattformen har en arkitektur på 1 000 volt och bladbatterier som är integrerade i chassit. Den nya elbussplattformen har också flera nya säkerhetsfunktioner, bland annat en nödbroms som passagerarna kan utlösa.