
Busstrafiken i Uppsala och övriga Uppland har i år tappat resenärer. Enköping är ett undantag. Foto: Gamla Uppsala Buss.
Resandet med busstrafiken i Region Uppsala har under årets första åtta månader minskat med fem procent. Både stadstrafiken i Uppsala och regiontrafiken har ett vikande resande till skillnad från stadsbussarna i Enköping. Och de som reser med UL:s busstrafik är nöjdare än tidigare. Det visar färska siffror från Region Uppsala.
I Uppsala minskade resandet, mätt i antal påstigande, under sommarmånaderna maj – augusti jämfört med förra året. Även regionbussarna tappade resenärer under samma tid, utom i juni då resandet var större än förra året. I augusti i år hade stadstrafiken i Uppsala 1 753 000 påstigande – förra året var siffran 1 873 000.
Även regionbussresandet minskade, bortsett från en ökning under juni jämfört med förra året.
I Enköping har resandet med stadsbussarna ökat påtagligt.
– De nya busslinjerna som infördes i Enköping för tre år sedan visar sig passa mycket bra för behovet. Att så många väljer kollektivtrafik i sommarmånaden juni när antalet resande vanligen minskar är ett mycket gott betyg. Den här sommaren har vi också kört mer trafik i Enköping än förra sommaren, säger Daniel Jäderland, avdelningschef trafik, Region Uppsala.
UL:s busstrafik har nått en hög nivå av punktlighet och tillförlitlighet. Stadsbussarna i Uppsala, som körs av Gamla Uppsala Buss, har kört nästan 100 procent av alla planerade turer. Den sämsta siffran, januari, noterades i januari med 99,6 procent utförd trafik. Bäst var juni och juli med 99,8 procent utförd trafik.
Stadsbussarna i Enköping har varit ett strå vassare med 100 procent utförd trafik under tre månader och 99,9 procent de övriga månaderna.
Även regionbusstrafiken har bra siffror när det gäller utförd trafik med flertalet månader på 99,9 procent.
Även om resandet med UL:s bussar har minskat hittills i år är de resenärer som väljer bussen nöjdare än tidigare. 64 procent var nöjda under fösta halvåret enligt NKI, Nöjdkund index och UL nådde därmed sitt eget mål. Dessutom tycker i genomsnitt 78 procent av kunderna att det är enkelt att resa med UL. Det överträffar målsättningen om 74 procent.
Lämna ett svar