
Peter Odefalk, ansvarig hos Zenobē för affärsutvecklig för elfordon på den nordiska marknaden. Foto: Ulo Maasing.
Elektrifieringen av busstrafiken går nu allt snabbare, både i Sverige och andra länder. Inte bara i Europa, utan globalt. Samtidigt är skiftet från bussar med förbränningsmotor till elbussar krävande för bussföretag, inte minst när det gäller de investeringar som krävs. Efter att ha etablerat sig på en rad marknader i världen gör nu brittiska Zenobē entré i Sverige. Affärsidén är att bidra till och påskynda elektrifieringen av busstrafiken, men också när det gäller lastbilar och andra kommersiella fordon. Likaså att ge batterier ett andra liv när de har blivit för trötta för att fungera i bussar och lastbilar. Zenobē finns också på plats på Busworld 4 – 9 oktober.
Zenobē är ett ungt företag, grundat 2017 med huvudkontor i London men med närvaro i en rad länder, både inom och utanför Europa. Nu är företaget förbi startupfasen och har starka finansiärer, bland andra amerikanska KKR, bakom ryggen.
Norden har tidigare varit en tom fläck för Zenobē, men nu har företaget valt att satsa även på Sverige, Norge, Danmark och Finland.
– Här ska vi först vara på plats när det gäller finansieringssidan. Sedan får vi se hur vi går vidare. Vi arbetar också med batterilagring och att ta hand om gamla batterier, det som kallas att ge dem ett andra liv, säger Peter Odefalk, ansvarig för affärsutveckligen för elfordon på den nordiska marknaden.
– Vi vill vara med och elektrifiera fordonsflottor och då framför allt bussar, men frmöver även andra typer av eldrivna fordon som exempelvis gruvmaskiner och lastbilar.
– Vi vill framför allt visa att vi är starka finansiellt och kan erbjuda ett pris som är attraktivt för kunden. Men vi kan också vara med och finansiera laddinfrastruktur med mera. Vi kan även bidra med långsiktiga finansieringslösningar.
Det Zenobē erbjuder skulle kunna beskrivas som ”elbusstrafik som en tjänst”.
Zenobē kan exempelvis erbjuda ett bussföretag som har vunnit en trafikupphandling att finansiera såväl de nya elbussar som behövs, men också depå och infrastruktur för bussarna.
Däremot styr inte Zenobē vilket bussmärke, vilka laddlösningar och andra leverantörer av infrastruktur som bussföretaget väljer.
– Operatörerna är i framkant när det gäller tekniken. När det gäller depåer är vi i Storbritannien också med och bygger nyckelfärdiga elbussdepåer. Och vi finansierar att man bygger om bussdepåer för elbussar istället för dieselbussar. Sedan står kunden för valet av bussmärke, laddare och så vidare.
– Vi kan också köpa kundens bussflotta och leasa tillbaka den till kunden som på det sättet kan frigöra kapital och elektrifiera snabbare.
Det är inte bara elbussflottor som Zenobē kan köpa och leasa tillbaka utan även bussar med förbränningsmotor.
– Men då måste kunden åta sig att byta ut bussarna mot elbussar när de är uttjänta. Inte att köpa nya dieselbussar. I nuläget är det batterielektriska bussar vi finansierar, men det innebär inte att vi stänger dörren för bränslecellsbussar, säger Peter Odefalk.

På den brittiska marknaden har företaget en stark ställning och har finansierat ungefär en fjärdedel elbussarna. Foto: Zenobē.
3300 elbussar
I Norden har Zenobē hittills etablerat sig med flera projekt i Finland där man har fler på gång. På den brittiska marknaden har företaget en stark ställning och har finansierat ungefär en fjärdedel elbussarna. Flera av de största bussföretagen i landet samarbetar med Zenobē, bland andra Oxford Bus/GoAhead, Nottingham City Transport, Stagecoach, First Group och National Express. I Australien har företaget arbetat med etableringen av landets största elbussprojekt osv.
– Hittills har vi finansierat ungefär 3 300 elbussar i olika länder, tillägger Peter Odefalk.
Till det kommer depåer, laddinfrastruktur med mera.
I Europa är Zenobē inne på flera marknader förutom den brittiska: Belgien, Nederländerna, Portugal och Spanien. Företaget håller också på att etablera sig i Tyskland och flera andra länder. Utanför Europa finns Zenobē på plats i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland.
Men varför kan Zenobē erbjuda lösningar som ekonomiskt är fördelaktigare än om bussföretagen själva ordnar dem?
– Elbussar är mycket dyrare än dieselbussar. Men i och med att vi kan slå ut finansieringen på många år, samtidigt som vi har kompetensen att räkna på ett restvärde behöver månadskostnaden för en elbuss inte bli mycket dyrare än för en dieselbuss över en lång period, svarar Peter Odefalk.
– Vi hoppas vara en viktig proaktiv parter i omställningen.
Zenobē finns på Busworld i hall 6, monter 638.
Lämna ett svar