Det snart 60-åriga bussföretaget Interbus har valt IT-företaget Ferdia som strategisk partner för sina digitala systemlösningar. Därmed stärker Ferdia sin ställning på den svenska marknaden. Interbus har idag ett 30-tal bussar och arbetar med turist- och beställningstrafik.
Ferdia är ett teknikföretag som levererar molnbaserade system för att automatisera och effektivisera bussföretags verksamhet samtidigt som servicen till kunderna utvecklas.
Roger Roger Mathiasson, vd på Interbus, uppger att de viktigaste faktorerna bakom företagets val av Ferdia var användarvänligheten för kunderna och automatiseringen av företagets processer som gör att man kan eliminera manuella processer.
– Vi vill vara det ledande bussbolaget för beställningstrafik genom vår kvalitetsprofil och långa erfarenhet hos personalen. Samtidigt kräver våra kunder snabbare information och mer automatiska tjänster, och våra medarbetare behöver bättre digitala verktyg, säger Roger Mathiasson.
– Det är också spännande att Ferdia tar hjälp av AI (Artificiell intelligens) för att göra planeringen mer effektiv.
Ulric Björkén, Sverigechef vid Ferdia, säger att företaget värderar samarabetet med Interbus högt.
– Vårt mål är att vara den självklara partnern för bussbolag som vill framtidssäkra sin verksamhet.
Lämna ett svar