Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Swebus växlar in på nytt spår – satsar på samarbete med tågoperatör

En av Swebus´ expressbussar vid Örebro C. Trafiken via Örebro berörs delvis av Swebus´ samarbete med Tågab. Foto: Ulo Maasing.

En av Swebus´ expressbussar vid Örebro C. Trafiken via Örebro berörs delvis av Swebus´ samarbete med Tågab. Foto: Ulo Maasing.

Landets störsts expressbussföretag, Swebus, inleder under hösten ett samarbete med tågoperatören Tågab. Avtalet innebär att Swebus ersätter vissa bussar med tåg. Förändringen berör endast tre sträckor, men den är samtidigt ett tecken på att Swebus går från att vara en renodlad bussoperatör till att bli en bredare trafikaktör.

Swebus kommer under hösten att inleda ett samarbete med tågoperatören Tågab, Tågåkeriet i Bergslagen AB. Samarbetet mellan de båda företagen blir något helt nytt i Sverige och kan enligt Swebus ses mot bakgrund av de senaste årens avregleringar inom detta område. Det finns idag fler trafikoperatörer än tidigare, vilket öppnar för nya typer av samarbeten.

– Det här blir första gången som Swebus erbjuder spårbunden trafik. Även om det bara är en liten del av vår trafik som berörs så ser vi samarbetet med Tågab som en milstolpe i Swebus utveckling, säger Swebus VD Joakim Palmkvist.

Samarbetet innebär att tågburen trafik, i samarbete med Tågab, helt eller delvis ersätter Swebus busslinjer 800, 801 och 839. Dessa linjer sammanfaller till stor del geografiskt med Tågabs spårnät, med trafik i många fall på samma orter.

Tågabs linjenät för persontrafiken. Kart: Tågab.

Tågabs linjenät för persontrafiken. Kart: Tågab.

Förändringen genomförs från och med den 22 september på linje 800 och 801, samt från och med den 15 december för linje 839.

Samarbetet innebär även att dessa sträckor kommer att omfattas av Swebus prisgaranti. Den resenär som hittar en motsvarande resa billigare än hos Swebus får då mellanskillnaden plus en krona tillbaka, samt 50 kronor i hittelön.

– Under hösten kommer bussarna på tre av Swebus linjer helt eller delvis att ersättas med tåg.

Förändringarna gäller från och med den 22 september för linje 800 mellan Göteborg och Falun via Karlstad, samt för linje 801 mellan Göteborg och Stockholm via Örebro. För linje 839 mellan Karlstad och Jönköping via Mariestad gäller förändringen från och med den 15 december.

Swebus´ vd Joakim Palmkvist: Det här är en milstolpe i vår utveckling. Foto: Ulo Maasing.

Swebus´ vd Joakim Palmkvist: Det här är en milstolpe i vår utveckling. Foto: Ulo Maasing.

I flera fall blir restiderna kortare – till exempel på sträckan Göteborg-Falun blir tidsbesparingen upp till 2 timmar och 40 minuter.

Omläggningen av de tre linjerna innebär att vissa orter försvinner från Swebus linjenät och några andra tillkommer. Några av de orter som försvinner är Kopparberg, Filipstad, Götene, Skara, Mariestad och Tidaholm. Några av de som tillkommer är Ställdalen, Grythyttan, Kil, Herrljunga, Degerfors och Falköping.

Samarbetet mellan Swebus och Tågab ska ses mot att Swebus lönsamhet rasade i fjol. Efter en rad vinstår redovisade företaget i fjol en förlust på 22,4 miljoner kronor. Det var en resultatförsämring på ca 32 miljoner kronor på ett år.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Gamla tidtabellerna ligger kvar på Swebus hemsida idag 22/9… Inte lätt att planera… Ringa? Köer…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)