MAN-koncernen hade ett tungt första halvår i år. Koncernledningen räknar med att rörelseresultatet för helåret kommer att bli avsevärt sämre än förra året. Busstillverkningen går med stigande förlust. Den svenska marknaden bidrar till att MAN:s försäljning av bussar under första halvåret har legat högre än i fjol. Det framgår av MAN:s halvårsrapport som presenterades i veckan.
MAN-gruppens resultat tyngs främst av MAN Diesel&Turbo som tillverkar motorer mm för fartyg och för industriell användning. Men även nyttofordonsdelen av koncernen, alltså buss- och lastbilsproduktionen i MAN Truck&Bus, bromsar in även om den fortfarande redovisar ett positivt rörelseresultat.
MAN Truck&Bus mer än halverade rörelseresultat i förhållande till första halvåret i fjol, från 83 till 35 miljoner euro i år, dvs 728 till 307 miljoner SEK.
Men det är lastbilarna som håller lönsamheten uppe. Busstillverkningen går med växande förluster. Rörelseresultatet i bussproduktionen har försämrats från ett minus på 16 miljoner (140 miljoner SEK) euro första halvåret 2012 till en förlust på 36 miljoner euro (316 miljoner SEK) samma tid i år.
Även orderingången på bussar har minskat under årets första sex månader. Samtidigt får man sämre betalt för bussarna än tidigare. Räknat i antal enheter gick orderingången på bussar ner med två procent under det första halvåret, från 2768 till 2797 bussar. Men räknat i euro minskade orderingången med åtta procent, från 735 till 675 miljoner euro.
Försäljningen av bussar var större i år än förra året, 2477 jämfört med 2268. Det motsvarar en volymökning på nio procent.
– Den viktigaste faktorn bakom ökningen är framgångarna på stadsbussmarknaderna i Sverige och Turkiet, konstaterar MAN i halvårsrapporten.
Framgångarna har också medfört att MAN har ökat sin marknadsandel på den europeiska bussmarknaden från 12,5 till 13,8 procent.
MAN tillverkar MAN och Neoplan bussar.
Lämna ett svar