Utländska besökare tycker att Sverige sticker ut för modernitet och bra shopping. Även design och barnvänlighet är starka profilområden för resmålet Sverige i jämförelse med andra länder. Det konstaterar VisitSweden som har gjort en undersökning om hur Sverige utmärker sig jämfört med konkurrerande destinationer som Danmark, Norge, Finland och Kanada. Det är alltså inte i första hand naturen som lockar besökare att välja Sverige.
VisitSweden har låtit potentiella resenärer i Europa jämföra Sverige med naturrika destinationer som Kanada, Norge, Finland och Danmark. Resultatet visar att Sverige, trots att länderna i grunden upplevs som likvärdiga, ofta anses vara modernare och barnvänligare och erbjuder bättre shopping än de andra länderna.
– Våra närmaste konkurrentländer är ganska lika oss när det gäller naturutbud. Därför är den en fördel att Sverige också ses som ett modernt och progressivt land med en intressant livsstil och där det finns mycket att uppleva, säger VisitSwedens vd Thomas Brühl.
Sverige är också framträdande för design och hälsosam livsstil. Däremot sticker Sverige inte ut från de andra länderna när det gäller exempelvis naturupplevelser eller innovation, även om Sverige i sig har en stark naturprofil.
Men det är skillnad mellan olika länder när det gäller synen på Sverige.
Resenärer från Finland förknippar således Sverige markant oftare med modernitet än de andra destinationerna. Italienare och spanjorer kopplar Sverige till nytänkande, fransmän, holländare och ryssar tänker på hälsosam livsstil och britterna på design.
Resenärer från Danmark och Norge förknippar främst Sverige med shopping. Däremot tycker amerikaner, tyskar och spanjorer att Sverige inte sticker ut så mycket mot de andra undersökta destinationerna.
Lämna ett svar