Antalet svenska övernattningar i Tyskland minskar. På en workshop på Svenska Mässan i Göteborg under onsdagen diskuterade flera bussresearrangörer hur bussresandet till Tyskland kan utvecklas.
På workshopen som arrangerades av Sveriges Bussföretag tillsammans med Tyska Turistbyrån medverkade ett tiotal bussresearrangörer. Frågeställningarna som diskuterades var vad destinationsorterna i Tyskland kan göra för att underlätta för researrangörerna att sälja in resor dit och vad researrangörerna kan göra för att förbättra destinationernas situation och marknadsvärde.
Enligt Alfred Port som är vinbonde i Bernkastel i Moseldalen ändras resenärernas behov snabbare än vad destinationerna kan förändras.
– Resenärerna har inte blivit yngre men vill göra andra saker än tidigare. Trenderna växlar hela tiden, förklarade han.
Ett av förslagen som kom fram under workshopen på hur destinationerna i Moseldalen kan möta utvecklingen är att förbättra informationen om orter som ligger omkring och andra aktiviteter som inte bara handlar om att prova eller skörda vin. För researrangörerna kan det också vara en idé att vända sig direkt till hotellen istället för till grossisterna för att få information om spännande paket.
Aktiviteter året runt
Ett annat förslag var att hitta på intressanta saker att göra längs vägen istället för att bara köra direkt till en destination.
Det går också att hitta på saker året runt i Tyskland, tipsade Iris Müller från Tyska Turistbyrån och fick medhåll av Mikael Persson på Sveriges Bussföretag:
– Titta bara på Island, de har haft en mycket medveten kampanj för att locka turister till sig året om och lyckats med detta, sa han och tillade:
– Det handlar också mycket om att som bussresearrangör sätta sig ner med andra och fundera på vilka trender som ligger i tiden och fånga upp dem.
Paula Isaksson
Lämna ett svar