Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brittiska Optare lanserar ny dubbeldäckare

Optare valde att göra invigningen till en publik aktivitet utanför London Transport Museum i Covent Garden.

Optare valde att göra invigningen till en publik aktivitet utanför London Transport Museum i Covent Garden.

Den brittiska busstillverkaren Optare, som i Sverige representeras av BK Invest, premiärvisade på onsdagen sin nya dubbeldäckare MetroDecker. Lanseringen skedde vid London Transport Museum i Covent Garden i London. Med bussen vill Optare i första hand erövra en större marknadsandel i Storbritannien där dubbeldäckarna svarar för 40 procent av marknaden för bussar i lokal och regional kollektivtrafik.

MetroDecker är en lättviktsbuss som väger mindre än tio ton och som är försedd med motor från Mercedes-Benz.

Optare siktar direkt in sig på den stora Londonmarknaden med sin buss. Den har tillverkats i enlighet med Transport for Londons normer och kommer att släppas på marknaden det tredje kvartalet i år. Senast i början av nästa år ska leveranserna börja.

Enligt Optares vd Enrico Vassallo har företaget ambitionen att sälja omkring 100 exemplar under de kommande 18 månaderna. Siktet är också inställt på att bussen ska säljas globalt.

På plats vid premiären var också Londons färgstarke borgmästare Boris Johnson.

Optares dubbeldäckare MetroDecker premiärvisades på onsdagen.

Optares dubbeldäckare MetroDecker premiärvisades på onsdagen.

Samtidigt passade Optare på att visa sin stadsbuss MetroCity i elektrisk version. Bussen finns i längder på 9,9 och 10,6 meter och har en kapacitet på upp till 60 passagerare.

Samtidigt passade Optare på att visa sin stadsbuss MetroCity i elektrisk version. Bussen finns i längder på 9,9 och 10,6 meter och har en kapacitet på upp till 60 passagerare.

Optare ären del av Ashok Leyland som i sin tur kontrolleras av indiska Hinduja Group. Detta märktes inte minst på invigningscermonin där man krossade en kokosnöt istället för Champagne.

Optare ären del av Ashok Leyland som i sin tur kontrolleras av indiska Hinduja Group. Detta märktes inte minst på invigningscermonin där man krossade en kokosnöt istället för Champagne.
Tråkigt nog sitter föraren i glasbur. Vi väntar bara på skylten "får ej matas"

Tråkigt nog sitter föraren i glasbur. Vi väntar bara på skylten ”får ej matas”

 

 

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)