Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

All kollektivtrafik säljs på nätet

Samtrafikens vd Gerhard Wennerström: Vi skapar en helt neutral köpfunktion. Foto: Ulo Maasing.

Samtrafikens vd Gerhard Wennerström: Vi skapar en helt neutral köpfunktion. Foto: Ulo Maasing.

Från Arlanda flygplats till Storgatan i Eskilstuna eller från Slussen i Stockholm till Elmia i Jönköping. Snart kommer det att vara enklare för resenärer som väljer kollektivtrafiken att både planera sin resa och samtidigt köpa biljett för hela resan. Det sker genom att Samtrafiken i höst lanserar en e-handelslösning för den digitala reseplaneraren Resrobot. Köpfunktionen har tagits fram av företaget X2AB men kommer att drivas av webbresebyrån Travelnode.

– På det här sättet skapar vi en helt köpfunktion som är helt neutral, både när det gäller utbud och avsändare, berättar Samtrafikens vd Gerhard Wennerström.

– Idag är den stora säljkanalen för resor som görs med flera trafikföretag sj.se. Hittills har det varit en någorlunda neutral säljkanal, men nu kommer vi att få fler trafikföretag på marknaden. Då kommer företagen inte heller att vara neutrala när det gäller biljettförsäljning. Men för att göra det enkelt för resenärerna behövs en opartisk kanal.

Bakgrunden är de senaste årens avregleringar och marknadsöppningar inom både tågtrafik och regional kollektivtrafik. Idag finns ett tiotal tågbolag och ännu fler bussbolag som arbetar på marknaden för interregionala resor. Till det kommer all den trafik som körs i de regionala kollektivtrafikmyndigheternas regi.

Resebyrå
Basen för den nya säljkanalen blir Samtrafikens digitala reseplanerare Resrobot. Den kompletteras nu med en webbresebyrå som Samtrafiken har skrivit avtal med, Travelnode. Resebyrån tar hand om alla kundkontakter som betalning, reklamationer med flera.

Ett exempel på hur resenären både kan planera och köpa sin resa via Resrobot.

Ett exempel på hur resenären både kan planera och köpa sin resa via Resrobot.

Samtrafiken ska alltså inte sköta något av den praktiska biljetthanteringen. Men gentemot kunden kommer Samtrafiken att vara avsändaren.

– För resenärerna är det viktigt att enkelt kunna hitta och köpa den bästa resan. Likaså att de kan lita på att utbudet sorteras neutralt baserat på relevanta faktorer som restid och pris, säger Gerhard Wennerström.

Lanseringen av den nya e-handelslösningen kommer att ske i samband med mässan Persontrafik på Stockholmsmässan i slutet av oktober.

– Fram till dess fokuserar vi på att testa tjänsten och se till att den är robust, säger Gerhard Wennerström.

Enklare
Redan för flera år sedan arbetade Samtrafiken med att utveckla en tjänst för biljettförsäljning på nätet, populärt kallad Köpknappen. Den stoppades kort före lansering av SJ.

– Då var förutsättningarna och marknadssituationen helt annorlunda. Den lösning vi nu lanserar har ett brett stöd från hela kollektivtrafikbranschen. Det är dessutom en enklare och användarvänligare lösning, påpekar Gerhard Wennerström.

Han räknar med att relativt få till en början kommer att utnyttja tjänsten. Någon marknadsföringskampanj planeras inte heller.

– Hur utvecklingen blir är svår att förutse. Det beror inte minst på hur trafikföretagen hänvisar till Resrobot från exempelvis sina hemsidor. Men också på hur öppna företagen är i sina egna försäljningskanaler. Ju öppnare de är med olika alternativ, desto mindre är behovet av vår försäljningskanal.

Nästa steg för Samtrafiken blir att utveckla en lösning där resenärerna kan köpa både bokade och obokade resor. Den som idag köper exempelvis en Resplusbiljett från exempelvis Katrineholm till Liseberg i Göteborg får en biljett utställd med en specifik spårvägsavgång från Göteborg C till Liseberg.

– Vi vill ha en lösning där biljetten i Göteborg gäller som vanliga enkelbiljetter hos Västtrafik med en timmes giltighet i zon 1, säger Gerhard Wennerström.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)