Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förslag på förarlöst på Lidingö

Något för Lidingö? Förarlösa bussar i Holland. Foto: CityMobil2.

Något för Lidingö? Förarlösa bussar i Holland. Foto: CityMobil2.

Förarlösa bussar som matar Lidingöbanan föreslås av den välkände trafikkonsulten Göran Tegnér som dessutom är ledamot i tekniska nämnden på Lidingö. Bakgrunden är att Lidingöbanan, dvs spårvägen mellan Lidingö och Ropsten i Stockholm, inte kommer att gå via Lidingö centrum när den väl öppnas för trafik igen efter ombyggnad – trots att centrumet håller på att byggas ut.

Tegnér föreslår förarlösa skyttelbussar som knyter ihop spårvägen med centrum och går i en slinga runt Lidingö centrum.

Han pekar på CityMobil2-­projektet med förarlösa skyttelbussar som sedan drygt tio år finns i Holland, och som nu prövas i i La Rochelle i Frank­rike.

Bussarna framförs på vanliga gator i blandad trafik med full säkerhet.

– Jag är övertygad om att detta är värt att studera närmare för Lidingös del, men även för andra kommuner i Stockholms län, framhåller Tegnér.

Share Dela

1 kommentar »

  1. En bättre idé är att öppna Norra Lidingöbanan igen, den skulle ge en utmärkt förbindelse mellan Norra ön och fastlandet. Om banan byggs i stadens regi i stället för landstingets så kan man göra det i en takt som passar ekonomin och med metoder som är både billig och bra. Det skulle samtidigt visa Landstingets upphandlingsklåpare att man lägger alldeles för mycket pengar på konsulter och upphandlingar. Skulle inte förvåna mig om man kan komma ner i en kostnad av under 50 miljoner per km…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)