Enligt tidningen Forbes är han god för 1,7 miljarder dollar, drygt 14 miljarder kronor, Stelios Haji-Ioannou. Mycket av pengarna kommer från det flygbolag han startade 1995 när han var 28 år gammal, easyJet. Bolaget är kanske inte så välkänt i Sverige, även om det har en linje mellan Stockholm och Génève. Det är Ryanairs främsta konkurrent i Europa men har inte alls lika dåligt rykte som det irländska flygbolaget. Hade inte den gode Stelios missat bussen hade bankkontot kunnat vara ännu fetare.
2003 kontaktades nämligen Stelios av en annan extremt framgångsrik entreprenör inom persontransporter – Stagecoach grundare och numera styrelseordförande Brian Souter.
Souter stod i begrepp att starta ett expressbussföretag där mycket av affärsidén var hämtad från lågprisflyget: Megabus.com.
Den brittiska facktidningen Passenger Transport berättar om hur Souter nyligen vid en bussbranschkonferens i England kontaktade Stelios Haji-Ioannou innan han lanserade Megabus.com.
Brian Souter hade sett hur lågprisbolag som easyJet hade revolutionerat flyget och ville göra något liknande med den långväga busstrafiken i Storbritannien.
Bussar hade han. Stagecoach hade nämligen avvecklat sin verksamhet i Hongkong och Souter hade tagit hem ett antal tolv år gamla dubbeldäckare som inte alls var byggda för snabb långlinjetrafik. Snarare för stads och förortstrafik.
– Jag sökte upp Stelios eftersom jag tyckte att han hade ett fantastiskt varumärke och en fantastisk produkt så jag ansåg att han var den förste jag borde prata med.Jag känner honom lite grann och vi talades vid. Han hade sett en fantastisk möjlighet att skapa en bussverksamhet, EasyBus, berättar Souter i Passenger Transport.
– Jag sa till honom att vi skulle kunna bygga upp en fantastisk affärsverksamhet under hans varumärke.
Men inget hände.
Gymnastikskor
– I grund och botten ville han ha för mycket pengar. Så jag sa till honom att skaffa sig ett par gymnastikskor, för jag kommer att dra igång riktigt, riktigt snabbt.
Senare samma år satsade Stagecoach 16 000 pund på en hemsida och ett bokningssystem och startade en första Megabuslinje. Den gick mellan Glasgow och Dundee och trafikerades med två tolv år gamla dubbeldäckare med 96 platser. Några fartåk var de definitivt inte. Men Souter var först.
När Stelios Haji-Ioannou i juli startade sin EasyBus med minibussar mellan London och staden Milton Keynes var Megabus.com redan i full gång. Och de gamla dubbeldäckarna från Hongkong rullade allt vad tygen höll medan resenärerna strömmade till.
Billiga var de för resenärerna. Och för Stagecoach – bussarna var ju redan betalda så man hade inga kapitalkostnader.
Och Stelios Haji-Ioannou hade, visade det sig, definitivt missat bussen.
Nu rullar Megabus blå och gula expressbussar i USA och Kanada, Storbritannien och i allt fler länder på den europeiska kontinenten. Vagnparken är påfallande ny och fräsch. Och lågpriskonceptet som man hämtade från flyget står sig alltjämt.
Omsättningen närmar sig två miljarder kronor om året, och verksamheten fortsätter att växa snabbt.
EasyBus, däremot, är ett litet företag som kör en del flygbussar i London.
Brian Souter hade sprungit snabbare. Och blev så småningom Sir Brian Souter.
Brian Souter är fantastisk! Apropå gympa skor, så hade Sir Souter just gympa pjucks, t-shirt och ett par urblekta jeans när han för länge sedan var i Sverige och köpte Swedbus.