Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slut med lyft för bussförare

Slut med lyft för bussförare: Resenärerna ställer själva sitt bagage på vagnen som sedan skjuts in i bussens bagageutrymme.

Slut med lyft för bussförare: Resenärerna ställer själva sitt bagage på vagnen som sedan skjuts in i bussens bagageutrymme.

Bussförare kan i framtiden slippa lyfta resenärernas bagage in och ut ur bussens bagageutrymme. Det är ett företag i Västervik, BBVagn, som har konstruerat en lösning som ska befria bussförare från tunga och påfrestande lyft. Bakom lösningen  står Bernt Cederberg, uppfinnare och ägare av BBVagn och med egen, mångårig erfarenhet som bussförare i beställningstrafik i Sverige och utomlands.

Istället för att lyfta och stuva in väskorna i bussens bagageutrymme så placeras de på en utdragbar plattform som löper på kullagrade skenor. BBVagn kallar lösningen för bussbagagevagn och Bernt Cederberg säger sig vara säker på att lösningen innebär en stor förbättring för bussförarnas arbetsmiljö.

– Istället för att föraren gör tunga lyft i en dålig arbetställning så kan resenärerna själva ställa sina väskor direkt på plattformen. När de är framme vid slutdestinationen så tar resenärerna själva sin väska.

Ukna Buss har testat konstruktionen och konstaterar att den fungerar.

Ukna Buss har testat konstruktionen och konstaterar att den fungerar.

– Förutom att bussförarna slipper påfrestande lyft slipper de även det stressiga momentet att lasta ur en hel buss från två sidor i trafikerade miljöer. Vid lastning och lossning kräver Bussbagagvagnen uppmärksamhet på bara en sida av bussen. Lastar och lossar man på högersidan skapar man en även “safe-zone” mot den övriga trafiken. Man gör många vinster med den här lösningen; arbetsmiljöförbättring, effektivare och säkrare i- och urlastning men även en tidsbesparing, säger Bernt Cederberg.

Ett bussbolag, Ukna Buss, har testat Bussbagagevagnen under en period och konstaterar att vagnen fungerar och att förarna gillar lösningen.

Vagnens låga höjd och vikt gör att den har en försumbar inverkan på bussens axeltryck och lastvolym. Montering och demontering är väldigt enkel och gör det möjligt att kunna flytta Bussbagagevagnen mellan flera bussar och på så vis utnyttja vagnen maximalt.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)