Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny tjänst för att hitta expressbussen

Hitta Bussen hjälper resenärer att hålla koll på Swebus´ expressbussar. Bild: Swebus.

Hitta Bussen hjälper resenärer att hålla koll på Swebus´ expressbussar. Bild: Swebus.

Expressbussföretaget Swebus lanserar nu en första betaversion av en ny tjänst, ”Hitta Bussen”. Det är en mobil positioneringstjänst för resenärer som väntar på expressbussen och undrar var den är. Tjänsten visar på en Google-karta var alla Swebus expressbussar i trafik befinner sig i realtid.

–  Med “Hitta bussen” kan resenärer via mobilen ta reda på exakt var deras buss är och bedöma hur lång väntetid det är kvar till ombordstigning, säger Christel Grip, presschef på Swebus.

“Hitta bussen” har utvecklats baserat på Swebus ombordapplikation för Ipad. Den används av bussförarna bland annat för att visera biljetter. Så fort applikationen aktiveras och bussen rör på sig dyker bussen upp på den digitala kartan.

– Vi har märkt att resenärer blir allt mer vana att använda den här typen av positioneringstjänster av fordon, främst kanske när de beställer taxi, säger Christel Grip. Man vill kunna bilda sig en uppfattning hur lång väntetid det är, även om våra bussar i 9,8 fall av 10 avgår enligt tidtabell.

I ett första steg lanserar Swebus “Hitta bussen” i betaversion. Under betaperioden sker en viss fortsatt utveckling av tjänsten.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)