Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya grepp ska ge människor bättre insikter om sin kollektivtrafik

En av sidorna i Sörmlandstrafikens digitala och interaktiva årsredovisning.

Årsredovisningar i kollektivtrafiken brukar sällan vara några kioskvältare. Ändå handlar de om en verksamhet som är central i samhället. Och som kostar både resenärer och skattebetalare en hel del pengar. Sörmlandstrafiken, som svarar för kollektivtrafiken i Södermanland, tar nu till ett för branschen helt nytt grepp för att sörmlänningarna ska få en inblick i verksamheten och dess ekonomi. På fredagen lanserade nämligen Sörmlandstrafiken en interaktiv och digital årsredovisning.

Det är en helt ny webbplats som är en populärversion av Sörmlandstrafikens kommande årsredovisning. Syftet är att invånarna i Södermanland ska få en bättre insikt i vart deras skattemedel går.

– Förtroendet för offentliga myndigheter byggs inte bara på en bra tjänsteleverans eller vilket bemötande man får som invånare. Det handlar mycket om att visa öppenhet och transparens i allt man gör. En traditionell årsredovisning är svårtillgänglig för de som dagligen berörs av vår komplexa verksamhet, därför har vi i år gjort en digital populärversion i en separat plattform, säger Monica Olsson, kommunikationschef vid Sörmlandstrafiken.

På den nya sajten får besökaren möta både Sörmlandstrafikens egna medarbetare och personal från de trafikföretag som kör kollektivtrafiken. De delar med sig av det som har varit mest i fokus under det gånga året, men sajten också framåt mot de utmaningar verksamheten står inför under det kommande året.

På varje sida på sajten finns möjlighet att klicka sig fram till ytterligare information om medarbetare och verksamhet. Det är bara att klicka på någon av de gröna punkterna på sidan.

– I populärversionen av årsredovisningen har vi helt utgått från vad allmänheten och våra resenärer kan tycka är intressant i vår verksamhet. För att illustrera detta har vi byggt en plattform som utgår från en vanlig bussresa. Genom att knyta fakta till välbekanta situationer i våra resenärers vardag hoppas vi också att fler ska få det lättare att fortsätta göra hållbara val kring sin mobilitet, säger Emil Berglund, kommunikatör på Sörmlandstrafiken och projektledare för den digitala populärversionen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)