Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare: Dieselbussar miljövänligare än elsparkcyklar

Inte så miljövänliga som en del hävdar. Foto: Ulo Maasing.

Elsparkcyklar, som i många städer har blivit extremt populära i år, är inte alls så bra för miljön som deras anhängare och de företag som hyr ut cyklarna hävdar. Forskare vid ett amerikanskt universitet har gjort en livscykelanalys av elsparkcyklarna. Den visar att cyklarna ingalunda är emissionsfria eller särskilt miljövänliga.

Forskarna vid North Carolina State University har beräknat de sammanlagda utsläppen från produktion, frakt, laddning, insamling och skrotning av elscootrar. Slutsatsen är att elsparkcyklarna generellt producerar större utsläpp av växthusgaser per passagerarkilometer än exempelvis en välbelagd dieselbuss, en elmoped, en elcykel eller, naturligtvis, en promenad, skriver MIT Technology Review.

Forskarna fann att elsparkcyklar i ett livscykelperspektiv står för ungefär hälften så stora utsläpp som en vanlig personbil, det vill säga omkring 200 gram koldioxid per mile (en mile är = 1,609 km) mot bilens nästan 415 gram.

Men resor med elsparkcyklar ersätter få bilresor. En undersökning som forskarna åberopar, gjord i Raleigh, North Carolina, USA, visar att 34 procent av de som använt elsparkcykel istället hade åkt bil eller med tjänster som Uber eller Lyft. Nästan hälften hade cyklat eller gått, elva procent hade tagit bussen och sju procent hade helt enkelt avstått från resan.

Forskarna konstaterar också att de totala utsläppsökningarna från elsparkcyklarna ger större utsläpp av växthusgaser än vinsterna från bilresor som inte görs tack vare cyklarna.

Den elström som används för att ladda cyklarna är en av de minsta källorna till utsläppen, trots att USA har en betydligt “smutsigare” el än Sverige. Istället svarar råmaterial och tillverkning för drygt hälften. Forskarna har noga värderat varje del av cykeln såsom aluminiumram, ståldelar, litiumjonbatterierna och elmotorn. Man har också vägt in miljöpåverkan av att utvinna, producera och leverera råmaterialen.

Elsparkcyklarnas korta livslängd på någon eller några månader bidrar också till miljöbelastningen. Enligt SvT är den genomsnittliga livslängden 40 dagar, en undersökning i Oakland, Kalifornien visar på 29 dagars livslängd för en elsparkcykel. Cyklarna behandlas omilt, kastas i vattendrag, blir överkörda och så vidare…

Och att samla in cyklarna, ladda dem och sedan ställa ut dem igen har en avsevärd miljöpåverkan. Enligt rapporten från USA kommer hela 43 procent av utsläppen från de fordon som kör runt för att samla in elsparkcyklarna varje dag, ta dem till laddning, och sedan placera ut dem igen.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)