Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxi ersätter buss när bussförare saknas

Bristen på bussförare börjar bli kännbar i Västerbotten. Foto: Ulo Maasing.

Bristen på bussförare har börjat bli kännbar i Västerbotten. Under den senaste tiden har flera linjer fått ställas in eller ersatts med taxi, rapporterar SvT Nyheter Västerbotten. Bland annat har turer mellan Holmsund och Umeå drabbats.

– Jag är bekymrad. Det är viktigt att vi upprätthåller förtroendet för kollektivtrafiken och att det är ett robust system som man litar på, säger Harriet Söder, VD för länstrafiken i Västerbotten till SvT.

– Samhället måste se till att utbilda fler förare, men jag tror samtidigt att det blir bättre efter årsskiftet. Då får vi nya bussar och ett nytt avtal. Det blir en nytändning och det brukar innebära att man bättre siktar framåt.

5 kommentarer »

  1. Det var ju KR:s gamla ägare Tomas som sa att personalen som går över inte får ta med semesterdagar etc och då måste ju de ut nu, så att sen få de till att de blir bättre får årsskiftet är ju klart med namnbyte men samma Byberg bakom spakarna…

    Många vill heller inte gå över till Byberg till årsskiftet så dom har redan slutat, 6/7st och KR har ju haft anställningsstopp beslutat av Byberg som sen säljer allt till Transdev och dom får styra upp dessa sista månader på avtalet.

  2. Hur vore det om man verkligen satte sig ner med frågan varför är det så svårt att hitta personal.
    Man sätter förhoppningar att samhället ska ta tag i det och att man har nya bussar efter årsskiftet enligt vd på länstrafiken. Lösningen är nog inte nya bussar det är trevligt för resenärer och förare med nytt. Men nytt är dessvärre färskvara. Men tillbaks till grundproblemet, förarbrist.
    Man behöver D behörighet och YKB för att kunna få jobb.Pris för detta kanske runt 100000 kronor och det kanske tar 3 månader innan man har körkortet. Hur många går till en körskola för att fixa detta? Hur många väljer buss på dom gymnasieskolor som idag har utbildning?
    Man har statistik på allt idag, var femte förare är över 60. Ganska låg andel kvinnor och få i åldersspannet 25-40 år vilket resulterar i en hög genomsnittsålder. Och frågan är om det blir tvåsiffrigt de som väljer buss på gymnasieskolan.
    Kan det vara så att problemet hittas i avtalsboken att andra yrken har bättre avtal. Man kanske ser yrket som ett riktigt lågstatusjobb ingen märkvärdig utbildning ”behövs ju bara ett körkort”.
    För att två andetag senare säga att det är så mycket mer än att bara framföra ett fordon.
    Återigen. Se över avtalet för arbetssökande idag studerar i många fall vad ersättningar och förmåner är och finns. Söker inte folk jobbet och man har svårt att behålla befintlig personal i branschen, då går man fortfarande åt fel håll på vägen

    • Helt otroligt rätt ?
      Tycker det är fantastiskt att företagen själva fortfarande inte har fattat var problemet sitter. Bra lön, bra arbetsvillkor och en bra arbetsmiljö, finns dom 3 på företaget så står det folk i kö för att jobba.

  3. Tyvärr kommer alla åtgärder som behöver göras kosta de enskilda bolagen MYCKET pengar. Där måste regeringen vakna och kompensera kollektivtrafiken för tex ökade drivmedelskostnader.

    Arbetsmiljön måste förbättras, handlar ju inte bara om bra värme i bussarna. Senaste veckorna har vi läst om flera förare som misshandlats och det underlättar ju inte rekryteringen av nya förare precis, speciellt inte kvinnor.
    Till detta kommer ju också problemet med delade arbetspass, också det ett svårlöst problem. Lösningen är dyr

    De flest frågorna går att lösa men kostar stora pengar.
    Själv tog jag busskortet via Komvux för drygt 7 år sen, kostade mig inte en krona…. var en utb beställd av branschen, sk Bristyrkesutbildning.
    Sen måste man ju ställa frågan : vad gör facket?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)