Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stillsam bussresemarknad i Jönköping

Göran Grell och Anders Nord från RK Travel Group träffade Helen Wiberg som var på plats för Tyska turistbyråns räkning. Foto samtliga bilder: Ulo Maasing.

Den andra upplagan av Svenska Turistbussföretagens Buss- och resemarknad blev en relativt stillsam tillställning. Även om det inte finns några officiella siffror på antalet besökare upplevde flertalet utställare att besökarna var färre än på förra årets mässa som hölls i Lundsbrunn utanför Skara som lockade mellan 150 och 200 besökare.

Göran Lindahl och Marianne Lidvall från Lundwall Travel tillsammans med Bengt Ohlsson, Forellen Resor.

Flertalet utställare som Bussmagasinet talade med kommenterade också besökarantalet. Men även om en del utställarna var påtagligt besvikna, var andra mer positiva.

Mikael Bergh, MK Bussresor, träffade Sveriges Bussföretags Oscar Sundås.

– Vi har fått flera bra kontakter och förfrågningar som vi hoppas leder till att vi kan ge offerter. Antalet besökare säger inte allt om mässan, sa exempelvis Marianne Lidvall från grossistföretaget Lundwall Travel.

Hon var på plats tillsammans med kollegan Göran Landahl.

Fredrik Dahlborg, vd för VDL Bus & Coach Sweden, var också nöjd med mässan.

Stena Lines Charlotte Schleifstein och Suzanne Jordestedt som om en vecka lämnar jobbet för att bli pensionär.

– Visserligen har besökarna inte varit så många, men vi har haft ett antal intresserade som har provkört vår dubbeldäckare, sa han.

Andra bussleverantörer som vi talade med var svalare och menade att mässan låg fel i tid eftersom den kolliderade med skolstarten på många håll i landet vilket gjorde att många bussföretag var fullt sysselsatta med att få skolskjutsarna att rulla.

David Montague från Svenska Neoplan fanns på plats på mässan i Jönköping.

Flera bussleverantörer pekade också på den ansträngda personalsituationen i bussbranschen med en stor förarbrist. Den gör det omöjligt för en del företag att lämna företaget för ett mässbesök, även om det bara gäller en dag. ”Att bussarna rullar och att man inte tvingas ställa in trafik är första prioritet”, framhöll flera bussleverantörer.

Suzanne Jordestedt, Sales Manager på Stena Line, tillhörde de utställare som inte var nöjda.

Bo Mesán, Flexbuss, i samspråk med Tomas Bark, Destination Kosta.

– Det har varit väldigt lugnt, sa hon samtidigt som hon tillsammans med sin kollega Charlotte Schleifstein höll på att packa ihop montern en timme innan mässans slut. Andra hade stängt redan tidigare.

Pererik Nyberg från Svenska Turistbussföretagen sa sig dock vara ganska nöjd med mässan.

Åsa Hartzell, Maritim Hotels, fanns på plats på mässan och skulle ge sig ut på golfbanan under fredagen för att delta i Bussgolfen.

– Branschen är faktiskt inte särskilt mycket större än så här. Man kan inte vänta sig några stora skaror av besökare, kommenterade han.

Kostnaden för deltagande i Turistbussföretagens mässa i förhållande till andra branscharrangemang var däremot något som många utställare lyfte fram som ett argument för mässan.

Pär Wik och Ergiz Esen, EvoBus Sverige.

– För oss som ett litet företag är det ekonomiskt inte möjligt att delta i arrangemang som Busstorget eller Persontrafik med de priser som dessa har, framhöll exempelvis Lundwall Travels Marianne Lidvall.

Även bland de stora fordonsutställarna lyfte man fram att mässor som Persontrafik börjar bli ekonomiskt påfrestande.

De bussleverantörer som vi talade med konstaterade att marknaden för turistbussar nu
åter börjar vakna till liv.

Tine Hulthén och Martin Spjern från Volvo Bussar.

Ergiz Esen, vd för Evobus Sverige, var påtagligt positiv när vi träffade honom tillsammans med Evobus´ Pär Wik framför nya Mercedes-Benz Intouro som har blivit en verklig storsäljare.

– Det finns en tydlig återhämtning på marknaden, även när det gäller nya turistbussar, sa Ergiz Esen.

Andra bussleverantörer var något mer återhållsamma i sin bedömning, men genomgående konstaterade man att utbudet av begagnade bussar och demovagnar nu är i det närmaste obefintligt. Efter pandemin har suget från bussföretagen varit starkt.

Pekka Mäkingen och Marco Palmu fanns på plats för att marknadsföra Finnlines nya, stora fartyg.

En trio från VDL: Rami Silva, Lars-Olof Gummesson och Fredrik Dahlborg.

Albert Johannesson och Simon Larsson från Scaniaåterförsäljaren Vinga Bus Partner.

En kvintett från Glasriket i Småland:Örjan Iwarsson, Magnus Axelsson, Weronica Stalered, Henrik Karlsson, Jeanette Fredriksson.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)