Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Positiva tongångar från bussresearrangörer

Trots ökade bränslepriser, krig och inflation ser bussresebranschen positivt på 2023. I vimlet på RK´s TUR-mässa i Göteborg under torsdagen fångade Bussmagasinet ett antal representanter som berättade om ett uppdämt resbehov som inte verkar känna några gränser. Till skillnad från 2022 är det resor ut i Europa som lockar.

Text & foto: Paula Isaksson

Mikael Nilsson, Tjörnarpsbuss.

Mikael Nilsson, Tjörnarpsbuss:

– För ett år sedan tyckte folk att det kändes tryggast att resa inom Sverige men nu vill man ut och åka i Europa. Våra resor till Holland är fulla och det är många år sedan vi hade så bra beläggning på dem. Tittar man framåt ser sommaren också bra ut med tidiga bokningar, även om tendensen är att många bokar sent. Men våra resenärer börjar förstå att de måste vara ute i tid för att få plats.

– När kriget precis hade börjat i fjol fanns det en oro och drivmedelspriserna sköt i höjden. Men om vi tittar på de senaste månaderna har priserna gått ner på en nivå som före kriget. När vi satte priserna i fjol tog vi höjd utifrån de förutsättningar som gällde då, men med internet kan du anpassa priserna snabbare än om du har en katalog.

– Vi har också fler förfrågningar, både från grupper och bussbeställningar än förra året, det är precis som att det inte finns några gränser. Istället är förarbristen den stora utmaningen, hur ska vi hitta förare? Om vi inte gör om regelverket kring YKB med mera har vi snart ingen som kan köra våra bussar. Det är även en brist på reseledarsidan.

ebecca Krantz och Jimmy Nilsson, Nilsbuss/Ramkvillabuss.

Rebecca Krantz och Jimmy Nilsson, Nilsbuss/Ramkvilla-buss:

– Det var många inställda resor under pandemin, men nu märker vi en väldig skillnad, man vill ut och resa. Tyvärr har kriget och inflationen satt käppar i hjulen men vi märker ändå att det drar igång, reslusten finns hos våra resenärer och det bokar på, till exempel när det gäller långresor ut i Europa. Våra teaterresor går också jättebra. Vi är inte där vi var innan pandemin, men vi ligger bra till, säger Rebecca.

– Vi har fått höja priserna men kunderna har förståelse för det, de vet att dieselpriserna och hotell- och matpriserna har ökat, det kan vara med 20 procent ibland. Vi höjer ju inte för att ha större marginal utan det är för att täcka omkostnaderna. Men man får vara lite varsam och inte skrämma kunderna så att de inte åker alls, kommenterar Jimmy.

Jennie Högberg, Högbergs Bussresor.

Jennie Högberg, Högbergs Bussresor:

– Vi kände oro inför 2023 med anledning av världsekonomin och allt som kriget ställer till med. Många pratar också om hemekonomin med el- och matkostnader som stiger, så det har varit svårt att veta om de kommer välja bort resandet eller dra in på något annat. Men vi har ändå kört hela vägen ut och bokat upp jättemycket för 2023. Hittills ser det ut som att vi har gjort rätt, det är inte många resor som är inställda under våren utan det ser jättebra ut på bokningsfronten första halvåret, även när det gäller bussbeställningar.

– Vi vet ju inte hur det kommer att bli framöver, men jag tror att vi kommer klara oss relativt bra i och med att vår målgrupp kanske inte drabbas så hårt av stigande räntor utan har sitt boende betalt. Nu har våra resenärer varit stilla under pandemin så inte sjutton vill de vara det ett år till. Även om det inte blir fulla bussar så kommer de att gå iväg.

Carola Bark, Barks Buss.

Carola Bark, Barks Buss:

– Under pandemin jobbade vi med skogsbruk, sågverk, färdtjänst och lastbil så vi klarade oss. Vi har dragit ner på våra resor mot vad vi hade innan, och av förra årets resor var en del fulla och andra okej. Det är först i år som det har vänt, alla våra resor är fullbokade. Till exempel blev vår höstresa till Italien fullbokad på bara några veckor. Våra julmarknadsresor till Rostock är också fullbokade och vi har många grupper till Holland, Belgien och Italien.

– De ökade bränslepriserna är det ju kunden som får betala. Det finns inga alternativ utan vi måste höja våra priser. Men jag tycker det finns en väldigt stor förståelse, alla är ju drabbade. Ingen av kunderna har klagat och det är vi ödmjukt tacksamma för.

Pererik Nyberg, Nybergs Buss.

Pererik Nyberg, Nybergs Buss:

– Resandet har definitivt börjat hämta sig efter pandemin, men vi är inte tillbaka på 2019 års nivå. Vissa resor som exempelvis vinresor och vandringsresor går riktigt bra medan det har varit lite trögt med teater- och weekendresor. Jag tror att det beror på att hotellen har blivit tuffare, de vill ta igen pandemins nedgång och hämta igen mycket på kort tid. Hotellens prishöjningar i kombination med lågkonjunkturen och ökade kostnader gör att man sparar in på den där teaterresan, det är min reflektion.

– När det gäller framtiden är det svårt att säga något. Jag har trott att de här kortare resorna skulle vara lättare att sälja, men för vår del säljer vi lika bra på längre resor. Det är inte lätt att veta vad som är rätt produkt och jag beundrar dem som lyckas göra en katalog med sina resor. Vi har försökt att gå över helt till digital försäljning. 

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)