Den första eldrivna sightseeingbåten hos Strömma Turism & Sjöfart döptes på tisdagen. Eller namngavs, som det egentligen heter. Båten är sedan tidigare välkänd på Stockholms vatten under namnet Delfin IV, men heter från och med nu Prins Daniel och är konverterad från fossildrift till eldrift. Prins Daniel blir Strömmas första eldrivna båt i Sverige i reguljär turisttrafik.
Båten är byggd 1985, har plats för upp till 148 passagerare och har nu genomgått en omfattande ombyggnation och elektrifiering vid Rindövarvet utanför Vaxholm i Stockholms skärgård. Elektronikföretaget Metz står för hela el-projekteringen och installationen av den nya motorn.
– Det här är ett viktigt steg i företagets utveckling och bekräftar våra ambitioner att vara fanbärare inom framtidens turistnäring där hållbarhet prioriteras högt. Omställningen innebär stora omkostnader för både fordon och ny infrastruktur som vi måste bära själva. Men vi har högt uppsatta mål och redan 2026 sätter vi nästa eldrivna båt i trafik, säger Peter Henricson, Sverigechef på Strömma.
I Nederländerna drivs redan 25 av Strömmas totalt 48 båtar med ren energi, och målet är att alla båtar där ska vara eldrivna till 2025. I Danmark är för närvarande två elbåtar i drift, med fler ombyggnationer planerade.
Förutom sin ordinarie tur Under Stockholms Broar ska Prins Daniel trafikera en helt ny rutt till Ulriksdals Slott, initialt under fyra lördagar i sommar.
Båtens litiumjärnfosfatbatterier är på 220 kWh, energiförbrukningen vid marschhastighet på 6,5 knop är 48 kW och maxhastigheten 9 knop.
Lämna ett svar