Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk turistbuss på väg när MAN kör in i framtiden med ny elektronik och nya förarstöd

Två av de bussar med den nya elektroniska plattformen och de nya stöd- och säkerhetssystemen som MAN visade i Österrike var Neoplan Tourliner och MAN Lion´s Coach. Foto: Ulo Maasing.

Halvårsskiftet innebar nya säkerhetskrav för alla nya bussar i EU. MAN och Neoplan har inför de nya kraven genomfört en omfattande uppgradering av alla sina bussar från och med årets modell med en helt ny elektronisk plattform och en rejält uppgraderad förarplats. Bussmagasinet var på plats i Saalfelden i Österrike när MAN presenterade nyheterna. Där avslöjade företaget också att man snart kommer med en batteridriven turistbuss.

– Samtliga våra bussmodeller har efter fyra års utvecklingsarbete fått en helt ny elektronisk plattform och en ny förarplats från och med modellår 2024, konstaterade MAN bussars marknadschef Heinz Kiess när nyheterna presenterades för internationell fackpress i de österrikiska alperna.

Neoplan Tourliner i de österrikiska alperna. Foto: Ulo Maasing.

Han kunde där också avslöja att MAN snart kommer med en batteridriven turistbuss. Redan innan årsskiftet kan troligen en prototyp presenteras och på Busworld i Bryssel hösten 2025 kommer en bredare publik att kunna kolla in bussen. Ungefär samtidigt kommer den eldrivna turistbussen också att finnas hos vissa, utvalda kunder.

– Däremot kommer vi inte att satsa på vätgasdrivna turistbussar utan väljer att satsa på batteridrift. Vi ser en snabb utveckling av batterierna som ger en turistbuss en räckvidd på 600 – 700 kilometer på en laddning. Med ny teknik kan bussen laddas på 45 minuter, samtidigt som föraren har sin nödvändiga rast, sa Heinz Kiess.

– Det finns en stor marknad för batteridrivna turistbussar. När det gäller lastbilar kommer MAN däremot med vätgasdrift som ett alternativ.

Vid halvårsskiftet trädde EU:s nya säkerhetskrav för nya bussar i kraft, GSR (General Safety Regulation). Till det kommer nya krav på cybersäkerhet för uppkopplade fordon (UNECE R155 och R156) liksom för fordon med avancerade system för förarstöd.

Den nya förarplatsen i Neoplan Tourliner. Foto: MAN.

Alla busstillverkare har den senaste tiden anpassat sina bussar till de nya kraven. En del har tagit fram nya modeller eller lagt ner tillverkningen av vissa modeller som inte har kunnat anpassas till de nya kraven. MAN och Neoplan har gått vidare med sina väletablerade modeller, men gett dem en helt ny elektronisk plattform. I det ingår nya system för förarstöd och för att förebygga olyckor.

Den nya plattformen är baserad på den modulära teknik som används i MAN:s lastbilar. Hjärtat, eller kanske hjärnan i systemet är en ny central dator, CVM (Central Vehicle Manager) som är dubbelt så kraftfull som den tidigare lösningen. Genomgående har alla delar av elsystemet ersatts med mer kraftfulla enheter, även när det gäller system för dörrar, luftkonditionering och så vidare.

Bland säkerhetssystemen finns bromsassistenten MAN SafeStop Assist. 

Genom flera övervakningssystem kan tekniken upptäcka om föraren inte aktivt kontrollerar bussen. Då utlöses en trestegsreaktion, från varning till att bussen bromsas och stannar automatiskt. Systemet finns från och med nu som tillval på MAN Lion´s Intercity, Lion´s Coach, Neoplan Tourliner och Neoplan Skyliner.

MAN Lion´s City E lågentré. Foto: Ulo Maasing.

Den aktiva bromsassistenten är också kopplad till bussens farthållare vilket gör att den kan användas på ett fiffigt sätt i tät trafik. Man kan låsa upp assistenten till bilen framför. Bussen både accelererar, bromsar och stannar i takt med framförvarande trafik.

En hel rad andra system för förarstöd finns också. Bland dessa hittar vi ett system för att inte bara kontrollera lufttrycket i däcken utan också däckens temperatur. Radarbaserade system för att identifiera hinder vid högersväng, liksom för filbyte både till höger och vänster, kollisionsvarning, system för att hålla bussen i rätt körfält och mycket annat är standard.

Förarplatsen är ny med en 12-tumsskärm, multifunktionsratt, nytt infotainmentsystem med mera. Samtliga bussar som MAN/Neoplan hade på plats i Saalfelden var utrustade med digitala backspeglar.

I Saalfelden presenterade MAN också sin turistbussmotor D26, en 12,4-liters Euro 6e-motor med tio hästkrafter mer än föregångaren och ett vridmoment som är 50 newtonmeter kraftigare, samtidigt som bränsleförbrukningen är 2,5 procent lägre.

Se videon från våra kollegor Magne Håheim och Tom Terjesen som också var på plats i Saalfelden.

Taggat som: ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)