Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jättemässa satsar på buss, tåg och flyg

Den gigantiska Berlinmässan etablerar en särskild division för mässor som gäller mobilitet, bland annat bussar. Foto: Ulo Maasing.

Den väldiga mässanläggningen i Berlin, Messe Berlin, gör nu en satsning på mobilitet. Mässan etablerar en ny division som under en hatt ska samla alla arrangemang som gäller mobilitet. Där ska också den tyska bussbranschens mässa Bus2Bus ingå.

Den nya divisionen ska även arbeta med Innotrans, som i år samlade cirka 170 000 besökare från 133 länder och som också har en bussdel, även om den domineras av spårtrafik.

Även flyg- och rymdfartsmässan ILA ingår, också det en stor mässa som i år hade omkring 95 000 besökare. Ytterligare en mässa som ingår är IZB som är inriktad på leverantörer till fordonsindustrin. IZB hade senast 40 000 besökare och 843 utställare från 33 länder.

Den tyska bussbranschens mässa Bus2Bus välkomnar Berlinmässans satsning. Foto: Ulo Maasing.

Bus2Bus välkomnar mässans satsning på en mobilitetsdivision.

– Att skapa en mobilitetsdivsion stärker Messe Berlin men också Bus2Bus. Många av de frågor som gäller mobilitet täcker flera marknader. Det kan gälla förarlösa fordon, hållbara drivlinor digitalisering och nya kunskaper för och om kunderna. Det är frågor som täcker hela mobilitetssektorn, säger Bus2Bus´ chef Kerstin Kube-Erkens.

Den senaste upplagan av Bus2Bus samlade över 2 400 fackbesökare från 39 länder samt 140 utställare från 20 länder. Nästa Bus2Bus äger rum 15 – 16 april 2026.

– Klimatvänliga drivsystem, digitalisering, användning av AI, nya former av mobilitet och nya kundupplevelser. Här finns många ämnen och en stor lust att diskutera och utbyta kunskap och erfarenhet, säger Kai Mangelberger som leder den nya divisionens verksamhet.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)