Resenärerna är tillbaka i norsk kollektivtrafik. Men ekonomin för branschens företag och myndigheter är väsentligt sämre än innan pandemin. Det konstaterar forskare vid norska Transportøkonomisk Institutt, TØI i en ny rapport. Där har de analyserat utvecklingen i kollektivtrafiken under åren 2019 – 2023, alltså från tiden före pandemin till året efter denna.
Även om passagerarantalet är tillbaka på 2019 år nivå skiljer sig kollektivtrafiken idag från kollektivtrafiken 2019, konstaterar rapporten. Antalet resenärer är nu på samma nivå som innan pandemin, men ekonomin i kollektivtrafiken är betydligt sämre.
Den präglas av ökade produktionskostnader och en förskjutning mot dyrare produkter, exemepelvis relativt dyra lågutsläppslösningar. Biljettintäkterna har inte heller hållit jämna steg med inflationen. Gapet mellan de ökade kostnaderna och de relativt sett minskade intäkterna täcks genom ökade anslag, främst från landstingens budgetar, konstaterar rapporten och presenterar en del siffror som speglar utvecklingen från 2019 – 2023:
Samtidigt som det så kallade trafikarbetet, antal passagerarkilometer, har minskt med 19 procent har antalet resor ökat med en procent, mätt i antalet påstigningar i kollektivtrafiken. Det görs med andra ord fler men kortare resor än tidigare.
Samtidigt har kollektivtrafikens kostnader i Norge ökat med 34 procent och stödet från regioner och kommuner med 49 procent.
KS är Norges motsvarighet till svenska SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. Nyligen presenterade KS siffror som visar att det nästa år behövs 1,7 miljarder kronor extra till den kollektivtrafik som fylkena (regionerna) svarar för. Sedan tidigare har kollektivtrafiken i år dragit på sig ett underskott på en miljard som de ekonomiskt hårt pressade regionerna har täckt.
Signalerna från KS och rapporten från TØI ger tillsammans en illavarslande bild av kollektivtrafikens framtid och regionernas möjlighet att i framtiden finansiera trafiken i en redan mycket krävande ekonomisk situation, konstaterar den norska motsvarighetten till Svensk Kollektivtrafik, Kollektivtrafikkforeningen.
Nu måste staten gripa in med stöd. Annars blinkar blåljusen för grön mobilitet och kollektivtrafiken i Norge, menar Kollektivtrafikkforeningen.
Lämna ett svar