Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Skid-VM blir elektriskt; Bussarna först i ny vätgasmack i Finland; Vietnamesisk storsatsning på elbussar.
Norge: Skid-VM i Trondheim blir elektriskt. Det norska bussföretaget Boreal Travel och Skid-VM har skrivit avtal om att Boreal ska svara för transporter av tävlande och funktionärer mellan flygplats, hotell och VM-stadion i Granåsen. Tävlingarna äger rum den 26 februari – 9 mars.
Avtalet innebär att Boreal Travel ställer upp med 20 eldrivna turistbussar under tävlingarna.
– Det betyder nollutsläpp och tysta, komfortabla transporter för våra passagerare. Bussarna är utrustade med alla bekvämligheter och våra duktiga och positiva chaufförer kommer att bidra med service i toppklass, säger Lars-Marius Lilledal, vd i Boreal Travel.
– För att vi ska uppnå vår vision om det mest hållbara Skid-VM någonsin är vi helt beroende av att ha goda partners som delar vår målsättning. Därför är vi mycket glada att Boreal nu blir en del av VM-laget, säger Haakon Jensen, kommersiell chef för Skid-VM.
Finland: Snart får Finland sina första vätgasdrivna bussar. Kort före jul blev det klart att företaget Vireon Hydrogen får ett statligt finskt stöd på nästan fyra miljoner euro, 45 miljoner SEK, för att bygga en elektrolysanläggning på 5 MW för produktion av grön vätgas i staden Jyväskylä.
Elektrolysanläggningen ska ligga i direkt anslutning till Finlands första vätgasmack som Vireon etablerar i Jyväskylä. Macken ska i första hand serva bussar och lastbilar, men även taxibilar och varubilar.
Först ut blir Finlands fem första bränslecellsbussar som ska sättas i trafik i Jyväskylä under 2025. Bussarna levereras av portugisiska Caetano.
Den nya elektrolysanläggningen gör det möjligt för Vireon att årligen producera cirka 700 ton grön vätgas. Vätgasen ska säljas till lastbils- och bussföretag genom Vireons finska mackar.
Redan tidigare har Vireon säkrat ett betydande nationellt och europeiskt finansiellt stöd för produktion och tankställen för vätgas i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Vätgasmacken i Jyväskylä är en av fem strategiskt lokaliserade vätgasmackar som Vireon ska bygga i samarbete med en finsk stiftelse som arbetar för ett fossilfritt samhälle, Cefmof.
Vietnam: Elektrifieringen av busstrafiken är inte en europeisk företeelse utan en global. Ett exempel på det är den vietnamesiska storstaden Ho Chi Minh City som under kolonialtiden hette Saigon.
Den 22 december invigdes stadens första tunnelbanelinje och samtidigt sattes nästan 100 elbussar i trafik på 17 matarlinjer till den nya tunnelbanan och ytterligare 50 bussar ska komma. Men det är bara början.
År 2030 ska alla stadsbussar i Ho Chi Minh City vara elbussar. Idag är flottan över 2 200 bussar stor, varav närmre 550 bussar är antingen el- eller gasdrivna. För att stödja omställningen ska staden bygga laddstationer vid bussdepåer och parkeringsplatser, erbjuda operatörerna förmånliga lån för investeringar i elbussar samt subventionera företag som bygger laddstationer.
Lämna ett svar