
På 30- och 40-vägar kör mer män hälften av yrkesförarna fortare än tillåtet. I genomsnitt kör fortkörarna på 30-vägar 6,2 kilometer i timmen fortare än tillåtet. Foto: Ulo Maasing.
Bussförare är de yrkesförare som är bäst – eller minst dåliga – på att följa hastighetsbegränsningar medan taxiförare är överlägset sämst. Mer än fyra av tio förare i yrkestrafiken kör för fort, 16 procent av yrkesförarna kör dessutom mer än tio kilometer i timmen över hastighetsgränsen. Det framgår av den senaste mätningen av hastigheten hos yrkestrafiken som försäkringsbolaget Folksam har gjort.
Under våren och hösten förra året gjorde Folksam 14520 mätningar av hastigheten hos yrkestrafik på mätplatser i sju områden i Sverige. På 30- och 40-vägar körde över 50 procent av yrkesförarna för fort och utanför skolor körde 47 procent för fort.
Sämst sköter sig taxibranschen där 52 procent av de uppmätta taxibilarna körde fortare än tillåtet. Bevakningsbolag och budföretag hade också en hög andel överträdelser, medan bussarna skötte sig bäst. ”Bara” 32 procent av dessa körde fortare än tillåtet.
– Yrkeschaufförer utgör en stor del av trafiken på våra vägar och sätter ofta tempot för övriga trafikanter. Trots att Folksam mätt och rapporterat hastighetsmätningar under 7 års tid så har vi inte kunnat se någon tydlig förbättring genom åren, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Det finns också stora regionala skillnader när det gäller att följa hastighetsgränserna. Av de områden som Folksam har granskat ligger Göteborgsområdet sämst till med 57 procent sv yrkestrafiken som kör för fort. Även Örebro och Malmö utmärker sig negativt. Bäst sköter sig yrkesförarna i Gävle och Linköping.
”52 procent av de uppmätta taxibilarna körde fortare än tillåtet”
När ska vi sluta med persontransporter på provisionslön?
Vem kör för fort? Varför kör man för fort? Frågor ingen vill besvara? Och då kan man heller inte göra något åt det. Ja vill man att folk ska följa lagen måste man veta vem som är kriminell.
Bussförarna är en ålderstigen grupp, så kanske kör man bättre med åldern? Taxiförare kanske inte haft körkort för yrkestrafik lika länge, och man har högre lön ju fortare man kör?
Jeppe kör för fort, men ingen frågar varför, eller ens vem Jeppe är?
Som sagt, dra inte en hel yrkesgrupp över samma kam, ta reda på vem som verkligen bryter mot lagen, och peka inte ut en hel yrkeskår och då misstänkliggöra helt oskyldiga förare.