Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

M-krav: Stoppa upphandling av busstrafik – skräddarsytt för storföretag

Västanede – för litet för Dalarna? Foto: Ulo Maasing.

Moderaterna i Dalarna vill att regionen omedelbart avbryter upphandlingen av busstrafik i Dalarna. Anledningen är Dalatrafiks krav att bussföretag som deltar måste ha en lägsta omsättning på en miljard kronor om året under de senaste tre åren. Även Sverigedemokraterna reagerar på Dalatrafiks omsättningskrav.

– Som det är nu dödas den lokala konkurrensen. Vi moderater gillar konkurrens, säger det moderata oppositionsrådet Björn Ljungqvist till Dala-Demokraten.

Det är partiets ledamot i kollektivtrafiknämnden i Dalarna, Kaj Bergenhill,  som har tagit initiativ till att stoppa. Hur kom man fram till kravet på just beloppet en miljard i omsättning? Och hur påverkar ett sådant krav möjligheterna för bussföretag i Dalarna att delta i upphandlingen, frågar han.

Kravet skulle stänga ute Dalabaserade bussföretag som Västanhede, Hedmans, Sälen Buss och Eriksson buss. Däremot, menar moderaterna, är det skräddarsytt för företag som Keolis, Transdev och Nobina.

Även SD i Region Dalarna har reagerat på regionens omsättningskrav i upphandlingen. Partiet vill stoppa upphandlingen och sänka kravet till 400 miljoner kronor om året.

Nu pågår en prekvalificering där regionen förutom om omsättningskravet också ställer krav på erfarenhet av att köra elbussar under de tre senaste åren.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)