Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

September har hittills varit stark för busstillverkaren Solaris. Företaget har fått flera stora order på elbussar, bland annat 70 bussar till Warszawa. Foto: Solaris.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Den här gången: Bra veckor för Solaris; Het sommar för Mercedes elektriska regionbuss; Tyska städer satsar på vätgasbussar.

Polen: De senaste veckorna har varit bra för den polska busstillverkaren Solaris som har kammat hem flera stora elbussorder. Det började med en order från lokaltrafiken i den tyska staden Leipzig, Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB), som beställde 40 Solaris Urbino 18 batterielektriska ledbussar med kapacitet på upp till 120 passagerare. De första femton levereras under andra halvåret nästa år och de resterande 25 i mitten av 2027.

Tyskland har länge varit en av Solaris´ viktigaste marknad. Där finns ny mer än 4 500 Solarisbussar i trafik, varav 800 emissionsfria, det vill säga batteri- eller vätgasdrivna.

Nästa order kom från Gdańskie Autobusy i Tramwaje, det trafikföretag som kör stadstrafiken i den polska staden Gdansk. Ordern omfattar 30 elbussar: 12 ledbussar och 18 12-metersbussar. Solaris har levererat bussar till Gdansk sedan 1997. Den senaste ordern från staden till Solaris kom 2009.

Den hittills största elbussordern den här månaden har Solaris fått från lokaltrafiken i Warszawa, MZA. Ordern omfattar 50 Urbino 18 electric ledbussar samt 29 Urbino 12 electric, totalt 79 elbussar. Avtalet innehåller också en option på ytterligare 79 elbussar.

Solaris och MZA Warszawa har samarbetat i 28 år. Sedan dess har Solaris levererat närmare 1 350 bussar till den polska huvudstaden. De första elbussarna från Solaris sattes i trafik i trafik av MZA 2015 och hittills har Solaris levererat 163 elbussar till trafikföretaget.

Mercedes-Benz nya regionbuss eIntouro har haft en riktigt het sommar. Foto: Daimler Buses.

Tyskland: På Busworld i Bryssel den 4-9 oktober gör den sin debut för en större publik, Mercedes-Benz eIntouro. Inför debuten har den batteridrivna bussen, tänkt för region- och enklare beställningstrafik, fått uppleva en het sommar.

Under fem veckor har två eIntouro testats under extrema förhålLanden i södra Spanien och i upp till 45 graders hetta. Testerna omfattade allt från drivlinans prestanda till hur batterierna klarade den starka värmen under många timmar i rad. Laddning vid stationer för snabbladdning, luftkonditionering och många andra funktioner testades också under de fem veckorna då testbussarna kördes mellan 300 och 500 kilometer om dagen.

Bussarna testades också med när de med full last klättrade uppför bergsvägarna i Sierra Nevada upp till 2 500 meters höjd. Likaså hur de klarade färden ner med kontinuerlig, elektrisk inbromsning och energiåtervinning.

Bussarna kördes också 4 000 kilometer långa sträckan mellan Mannheim i Tyskland och Granada i Spanien för egen maskin. Laddning skedde vid publika laddstationer längs vägen.

Tidigare har eIntouro testats i Finland i temperaturer ner till –30 grader. Daimler Buses visade i vintras en prototyp av eIntouro.

Den tyska staden Hamm satsar på bränslecellsbussar och har fått de två första av 30 beställda bussar. Foto: Stadtwerke Hamm.

Tyskland: Vätgasdrivna bränslecellsbussar har ännu inte fått något genombrott i Europa, men några städer i Tyskland satsar på tekniken. En av dessa är Köln där Regionalverkehr Köln (RVK) nyligen började bygga en ny depå för tankning av vätgasbussar och produktion av grön vätgas. Anläggningen ska också förses med laddstationer för batterielektriska bussar.

RVK räknar med att innan årsskiftet ha 160 bränslecellsbussar i trafik, den största flottan i Europa.

En annan tysk stad som satsar på bränslecellsbussar är Hamm i Nordrhein – Westfalen. Staden har cirka 180 000 invånare och har nu tagit emot de två första av 30 beställda bränslecellsbussar från busstillverkaren Caetano. De övriga 28 kommer till våren. Av dessa ska 20 vara ledbussar. Bussarna ska köras på grön vätgas.

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)