Daimler Buses tar nu nya steg i sin satsning på elbussar och elektrifierad kollektivtrafik. På sin temadag om elektromobilitet i Berlin på måndagen presenterade företaget ett fyrverkeri av nyheter. Bussmagasinet är på plats. Största nyheten är en batteridriven version av Mercedes-Benz Intouro för regiontrafik och enklare beställningstrafik. Ny är också en lösning som gör att stadsbussen eCitaro FC kan köras kontinuerligt på vätgas, trots att det är en batteribuss. Daimler Buses visade också upp sin minsting bland stadsbussarna, eCitaro K, nya kraftfullare batterier med mera.
För bara något år sedan var batteridrivna bussar synonyma med stadsbussar. Men nu ökar efterfrågan snabbt på elbussar som passar i regiontrafik. Flera tillverkare har den senaste tiden presenterat nya elbussar för regiontrafik, eller intercitytrafik som det ibland kallas.
Vid en internationell pressträff i Berlin på måndagen presenterade Daimler Buses hur företaget tar sig sn den marknaden med en elbuss som också passar enklare beställningstrafik, utflykter, transfers med mera: eIntouro.
eIntouro ska dock inte ersätta dagens Intouro, utan båda modellerna kommer att produceras parallellt.
Varken till det yttre eller interiören är det inte mycket som skiljer eIntouro från en dieseldriven Intouro. Men drivlinan är elektrisk med en centralmotor på 320 kW och LFP-batterier istället för den konventionella drivlinan. Motorn är ZF:s Cetrax medan drivaxeln är Mercedes-Benz egen. Det innebär, säger företaget, att många komponenter är gemensamma med den konventionella versionen av Intouro, en fördel när det gäller reservdelsförsörjning och underhållskostnader.
Batterier
eIntouro kan utrustas med ett eller två batteripaket med en kapacitet på 207 respektive 414 kWh. Ett paket är alltid placerat bakom framaxeln för att åstadkomma bästa möjliga viktfördelning. Väljer kunden två batteripaket placeras det andra i det som på dieselbussen är motorrum.
LFP-batterier (litium-järn-fosfat) har flera fördelar jämfört med annan batteriteknik. Bland annat kan mer än 95 procent av batterikapaciteten också användas i praktiken, vilket ger en längre räckvidd än andra batterier med samma kapacitet. LFP-batterierna har också en lång livslängd: upp till femton år, beroende på hur de används och vårdas.
Räckvidden på eIntouro uppges till 500 kilometer med batterier i nyskick, men kan i verkligheten vara både längre och kortare beroende på faktorer som topografi, väderförhållanden och körstil.
Laddning sker via CCS2-kontakt med en laddkapacitet på upp till 300 kW. Varje buss kan ha upp till två uttag och kunden kan välja mellan fyra olika placeringar för dessa.
Först i Europa
Med nya eIntouro blir Daimler Buses enligt företaget första europeiska busstillverkare med en buss där mjukvaran kan uppdateras utan att bussen behöver tas in på verkstad.
Istället sker uppdateringen via mobilnätet via Daimlers serviceportal Omniplus On. Däremot behövs ingen internetuppkoppling.
När en uppdatering är tillgänglig får den fordonsansvarige på bussföretaget ett meddelande och kan sedan i Omniplusportalen välja när och vid vilken tidpunkt bussens mjukvara ska uppdateras. Men för att uppdateringen verkligen ska ske måste bussen stå stilla, parkeringsbromsen vara på och funktionen att bussen är startklar vara avstängd.
Ingen risk alltså att något kan gå galet under färd i samband med uppdateringen.
Lansering nästa år
Den Mercedes-Benz eIntouro som visades på måndagen är en prototyp, men serietillverkningen är inte långt borta.
Då kommer eIntouro att finnas i två längder, 12,18 respektive 13,09 meter (eIntouro M) med plats för 50 – 63 passagerare. Båda versionerna finns med en rad inredningsalternativ och kan också utrustas med rullstolslyft. 13-metersversionen kan också förses med toalett framför bakdörren. 13-metersversionen har en totalvikt som är cirka två ton tyngre än dieselbussen om kunden har valt två batteripaket.
Förarplatsen känns närmast som i en turistbuss. Instrumenteringen känns igen från eCitaro med bland annat en effektmätare istället för en varvmätare. Föraren kan också få information om räckvidd, tillgänglig batterikapcaitet, laddning med mera.
Under första kvartalet 2025 kommer Daimler Buses att börja ta emot order på eIntouro och på Busworld i Bryssel i oktober kommer den att premiärvisas för en bredare publik.
Batteribuss som kör på vätgas
Men eIntouro är ingalunda den enda nyhet som Daimler Buses presenterade på sin temadag om elektromobilitet, eMobility Day. Företaget har tidigare visat upp stadsbussen eCitaro med bränslecellsdriven räckviddsförlängare, eCitaro FC. Den fanns också på plats på Persontrafik 2024 i Göteborg nyligen.
Helt nytt är att bussen i framtiden kan köras kontinuerligt på vätgas som enda energikälla utan att behöva laddas längs linjen eller i depå. Istället för att ladda batterierna på vanligt sätt laddas de från bränslecellen under körning i kombination med att energin från inbromsningar återvinns.
Bussföretag som vill ha bussen i kontinuerlig drift under lång tid kan välja att inte ladda den under tiden utan istället använda grön vätgas för att ladda batterierna. Men bussen kan naturligtvis också laddas på vanligt sätt. El från det vanliga elnätet är ju i allmänhet både billigare än vätgas, men också mer lättillgängligt.
I praktiken kan eCitaro FC alltså köras som en vanlig batteribuss, som en batteribuss med förlängd räckvidd i kombination med bränslecellsdrift eller enbart på vätgas.
Den metod man väljer påverkar bussens räckvidd. Batteridrift i kombination med den bränslecellsdrivna räckviddsförlängaren ger en räckvidd på upp till 600 kilometer för en tolvmetersbuss. Men med de kommande NMC-batterierna ökar räckvidden till omkring 700 kilometer för tolvmetersversionen och 600 kilometer för ledbussen.
Med enbart bränslecellsdrift blir räckvidden mindre, beroende på de begränsade vätgastankarna. Tolvmetersbussen får då en räckvidd på 480 och ledbussen 360 kilometer.
Minsting
Ytterligare en nyhet på Daimler Buses eMobility day i Berlin var en kompaktversion av elbussen eCitaro. I Sverige håller flertalet trafikhuvudmän och operatörer fast vid tolvmetersbussar (minst) i stadstrafik, även om de i praktiken är alltför stora för sin trafikuppgift. Men i många länder väljer man att gå ner i storlek, dels därför att det innebär en lägre kostnad både när det gäller investering och drift. I många mindre och medelstora städer är det ju sällan kapaciteten hos en tolvmetersbuss behövs. Till det kommer den bättre framkomlighet som mindre bussar har, särskilt i äldre, trånga stadskärnor.
Mercedes-Benz introducerar nu sin batteridrivna stadsbuss eCitaro i kompaktformat, eCitaro K. Det är en 10,63 meter lång version av eCitaro med en batterikapacitet på upp till 599 kWh med de nuvarande NMC3-batterierna. NMC är en förkortning av Nickel-Mangan-Klorid. Under gynnsamma omständigheter har bussen en räckvidd på 400 kilometer.
Med sin vändrradie på blott 17,28 meter är kompaktversionen av eCitaro är inte minst ett alternativ för kollektivtrafik i trånga, äldre stadskärnor.
Turistbussar
Daimler Buses räknar med att 2030 ha en el- och/eller vätgasdriven turistbuss på marknaden.
– Men det krävs en mycket snabbare utbyggnad av infrastrukturren. Dagens utbyggnadstakt när det gäller laddstationer och tankställen för vätgasdrivna bussar och andra vätgasfordon, betonade Till Oberwörder, chef för Daimler Buses, på måndagen.
– Det behövs också andra satsningar på infrastruktur för bussturism. Det gäller rastställen restauranger och toaletter längs vägarna som klarar att ta emot av 100 bussresenärer åt gången. Och de bör ligga i anslutning till laddstationer och vätgasmackar. Sådana anläggningar behövs också i anslutning till stora turistdestinarioner.
Till Oberwörder avslöjade också att samtliga modeller av eCitaro från årsmodell 2026 kan fås med Daimlers nya NMC-batterier med sex procent högre energitäthet än dagens batterier och dessutom med en längre livslängd.
Lämna ett svar