Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya drivlinor för bussar från Scania

Scania lanserar två nya drivlineplattformar. Bild: Scania.

Buss- och lastbilstillverkaren Scania introducerar nu nya drivlinor för bussar och turistbussar, med såväl förbränningsmotorer och laddhybrider. Scanias nya drivlineplattform är baserad på Super-lastbilsmotorn. Enligt fordonstillverkaren är drivlinan företagets mest effektiva, kostnadsbesparande och långlivade hittills.

Den nya drivlinan ger bränslebesparingar på upp till åtta procent jämfört med dagens drivlina. Kostnads- och CO2-besparingarna möjliggörs av en ny 13-liters motor i kombination med en ny version av växellådan Scania Opticruise. Drivlinan är förberedd för kommande Euro 7-lagstiftning. Ett nytt system för avgasrening minskar ytterligare skadliga emissioner. Den nya motorn är konstruerad för att hålla upp till två miljoner kilometer.

Alla motorfilter är placerade på motorns ”kalla” sida – vilket ger snabbare och enklare filterbyten.

Den nya laddhybriden har tagits fram främst för långväga transporter. Den gör det möjligt att köra i nollutsläppszoner och har enligt Scania en markant minskad bränsleförbrukning.

Med en integrerad elmotor och sexväxlad powershift-växellåda kan fordonet köras i fyra olika lägen: el, hybrid, laddningshållning och tvångsladdning. Den elektriska räckvidden uppgår till upp till 80 kilometer per laddning, med en maxeffekt på 290 kW.

Enligt Scania går det att med den nya laddhybriden minska utsläppen upp till 40 procent i typisk turistbusstrafik.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)