Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretag i projekt med självkörande bandvagnar

En AI-genererad bild av hur bandvagnen, som ska utvecklas i ett av projekten, skulle kunna se ut. Bild och bearbetning: Fyra Punkter AB.

Två företag i bussbranschen är engagerade i nya forskningsprojekt med autonoma, självkörande, transportrobotar och mobila drönarstationer. De båda projekten syftar till att stärka landets civila och militära beredskap. Projekten leds av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

De två aktörerna i bussbranschen som är engagerade är dels Skellefteå Buss, dels Bussgods i Norr.

I båda projekten handlar det om nya autonoma tekniska lösningar på land och i luften kan användas både av civilsamhället som av försvaret. Även Nato har lyft fram transportrobotar och drönare som extra intressanta och kommer genom sin organisation för vetenskap och teknologi att följa arbetet.

Det ena projektet tar upp småskalig logistik längs Vindelälven. Projektet ska utveckla en självkörande bandvagn för transport av gods på EU-pallar och utveckla transporttjänster på landsbygden där man kan dra nytta av bandvagnarna. Vid kriser i fredstid kan bandvagnarna användas exempelvis för att köra ut mat och materiel till äldreboenden, hemtjänst och äldrevård. I krig kan fordonen tas över och användas av militären.

I projektet ingår också försök med vattentransporter på Holmön utanför Umeå. Där ska bandvagnen köra vattentankar till företag och hushåll som inte har eget vatten. Bandvagnarna ska också utrustas med paketskåp för att köra ut paket i kommunerna längs Vindelälven. deltar

Förutom VTI deltar Bussgods i Norr, Skellefteå Buss, företaget Einride, Försvarshögskolan, Länsstyrelsen i Västerbotten, Skellefteå Science City samt en rad kommuner. Budgeten för projektet är drygt 75 miljoner kronor. Av det bidrar Vinnova med 35 miljoner.

Det andra projektet kommer bland annat att utveckla flyttbara stationer för start, landning och laddning av drönare. Sådana ”mobila droneports” kan användas både för civila godstransporter och av militären i krig. Förutom VTI deltar Bussgods i Norr, Umeå universitet, Lunds universitet, Försvarshögskolan samt Åsele och Dorotea kommuner. Energimyndigheten står för finansieringen med 16 miljoner kronor.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)