Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: En bussvärld i förändring

Busworld speglar tydligt trenderna i den globala bussnäringen. I år deltar 560 utställare från 40 länder. Foto: Ulo Maasing.

Busworld i Bryssel visar tydligt att bussbranschen är i en snabb förändring. Det gäller teknik, men inte bara. En tydlig, global förskjutning när det gäller leverantörer är också påtaglig. Europa backar, åtminstone relativt sett. Men det är inte Kina som är störst.

Årets Busworld är den överlägset största sedan mässan hölls för första gången i Kortrijk i södra Belgien 1971. Mässan har sedan start speglat utvecklingen och trenderna i den internationella bussbranschen.

Räckvidden för batteridrivna bussar ökar snabbt. Yutong visar således en buss med 850 kilometers räckvidd på en laddning. Foto: Ulo Maasing.

Årets mässa är inget undantag. Den tydligaste trenden är att de batterielektriska bussarnas räckvidd nu ökar kraftigt. Många utställare ställer ut region- och turistbussar med en räckvidd på en laddning på upp till 600 – 850 kilometer.

Fler autonoma bussar än tidigare visas i år. Några kör dessutom runt utomhus på mässområdet. Foto: Ulo Maasing.

Fler autonoma, självkörande, bussar än tidigare finns också på plats och rullar även utanför mässhallarna. Men de utgör inget stort inslag i mässan som helhet.

En del utställare visar också bränslecellsbussar, men någon kraftig vätgastrend går inte att spåra. Däremot stärker de batterielektriska bussarna sin ställning på mässan. De fullstora bussarna med förbränningsmotor har under de senaste upplagorna av Busworld blivit allt färre.

Däremot är det tydligt att allt fler internationella busstillverkare, både påbyggare och tillverkare av kompletta bussar, söker sig in på marknaden.

Egyptiska Geyushi är en av nykomlingarna på Busworld. Företaget bygger både egna elbussar och är påbyggare avbland andra Volvo och MAN turistbussar. Foto: Ulo Maasing.

På plats finns exempelvis flera busstillverkare som inte har deltagit tidigare, exempelvis vietnamesiska VinFast och egyptiska Geyushi. För inte så många år sedan var det europeiska busstillverkare som helt dominerade på mässan. Den tiden är nu förbi.

Det illustreras tydligt av siffror som Busworld Europas mässchef Mieke Glorieux presenterade i anslutning till årets mässa:

6,8 kilometer gångar har besökarna på Busworld att traska igenom. Foto: Ulo Maasing.

Största utställarland är i år inte Kina som många kanske väntat sig utan Turkiet. 107 av utställarna i år kommer därifrån. Tyskland, som för två år sedan alltjämt låg på andra plats har trillat ner till tredje med 68 utställande företag. Istället har Kina med 85 utställare klättrat upp på andraplatsen.

De här siffrorna gäller naturligtvis inte bara busstillverkare. De stora volymerna utställare är leverantörer till bussbranschen och busstillverkarna, från IT-företag och betallösningar till stolar och ja, nästan skruvar och muttrar…

Men även när det gäller busstillverkare är Kinas frammarsch mycket tydlig med Yutong och BYD som har några av mässans största montrar. Och möjligen är det ett tidens tecken att Volvo Bussar inte har någon egen monter, även om företaget som vi tidigare rapporterat finns på plats hos flera partners.

Totalt finns 252 bussar och minibussar på Busworlds inomhusutställning som omfattar nio hallar. Till det kommer 32 utomhus.

– Och det gäller att ha bra skor för att orka med att besöka mässan, sa Mieke Glorieux.

– Totalt har vi 6,8 kilometer gångar på mässan. Och om man skulle ställa upp alla utställd fordon på rad skulle det bli en 5,2 kilometer lång bussparad.

Taggat som: ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)