
Minst 20 personer omkom i en bussbrand i Indien på fredagen. Bilden ur en video från OneIndia News. Vi länkar till videon längst ner i artikeln.
Åtminstone 20 personer omkom vid en katastrofal bussbrand i Indien tidigt på fredagsmorgonen. Av de omkomna var 19 passagerare i bussen. Att bussen transporterade hundratals mobiltelefoner antas ha bidragit till det häftiga brandförloppet.
Det var en nattlig expressbuss mellan städerna Hyderabad och Bengaluru i delstaten Andra Pradesh som kolliderade med en motorcykel, framförd av en berusad förare.
Polisen misstänker att motorcykeln kilades fast under bussen och släpades med en längre sträcka. Den gnistbildning som då uppkom gjorde att både motorcykelns bensintank och bussen fattade eld. Branden intensifierades av att det i bussens bagageutrymme transporterades hundratals mobiltelefoner.
Enligt vissa indiska medieuppgifter fanns 234 mobiltelefoner med litiumjonbatterier i bagageutrymmet. Om sådana batterier skadas eller utsätts för värme kan så kallad termisk rusning uppstå och orsaka en brand med ett häftigt brandförlopp och som kan vara svårsläckt.
Smälte
Även den dieseldrivna bussens två batterier för luftkonditioneringen antändes och exploderade vilket enligt polisen i Andra Pradesh bidrog ytterligare till det häftiga brandförloppet rapporterar den indiska nyhetsbyrån PTI, Press Trust of India.
– Bussens batterier, brännbar inredning och godset som bestod av mobiltelefoner förvärrade branden, sa den lokale polischefen Vikrant Patel enligt indiska CNN 18.
Hettan var så intensiv att bussgolvets aluminiumplåtar delvis smälte.
– Vi såg ben och aska falla genom de smälta plåtarna, sa brandchefen i Andhra Pradesh, P Venkataraman, till CNN 18.
Många av passagerarna sov och omkom innan de ens förstod vad som hade hänt. Bussens enda passagerardörr fastnade på grund av kortslutning. Flera passagerare krossade då fönster vilket gjorde att branden fick ytterligare näring av syre utifrån.
Volvo och Scania
Indien har ett omfattande expressbussnät, bland annat på grund av att järnvägen är dåligt utbyggd. För Volvo Bussar är Indien en stor marknad för långfärdsbussar. Till en början cirkulerade i många medier uppgifter om att olycksbussen var tillverkad av Volvo, men senare har det visat sig att bussen hade chassi från Scania och indisk kaross.
Uppgifterna om att det var en Volvobuss beror troligen på att Volvos långfärdsbussar har hög status i Indien och att en del bussföretag till och med i sina tidtabeller och ibland även med fejkade Volvologotyper framhåller att trafiken körs med Volvobussar – även om det inte skulle vara fallet.
Bussen tillhörde företaget Vemuri Kaveri Travels som efter olyckan har stängt ner sin hemsida.
På lördagen kunde indiska medier avslöja att olycksbussen endast hade tillstånd att transportera sittande passagerare, men att den illegalt hade konverterats till en sovbuss vilket är ett allvarligt brott.
Myndigheterna kunde också konstatera att olycksbussen hade fått inte mindre än sexton förelägganden av olika slag från polisen och att dessa inte hade åtgärdats. Enligt regelverket ska ägaren till ett fordon med mer än tio förelägganden åtalas och fordonet tas i beslag. Ägaren kan inte återfå fordonet utan domstolsbeslut. Men trots det var bussen i trafik. Undersökningar pågår om varför det kunde ske.
Myndigheterna i delstaten Karanataka, där Bengaluru ligger, utfärdade redan på fredagen nya säkerhetskrav för bussar. Inom 90 dagar måste bussföretag montera minst en nödutgång på bussar som saknar sådana, antingen en dörr på sidan eller en taklucka. Dessutom måste varje stolsrad utrustas med en lättillgänglig brandsläckare.
– Det här är en väckarklocka som vi inte kan ignorera. Bilderna av passagerare som bankar på stängda dörrar samtidigt som lågor förtär bussen är kusliga, sa transportministern i Andra Pradesh på en presskonferens efter katastrofen enligt nyhetskanalen TCO News.
Indien var förra året det land i världen där flest människor omkom i trafiken.
Här är en kort video om olyckan från indiska OneIndia News:



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar