
Martin Edberg från Otokar har nu levererat de första tre bussarna till en svensk kund. Jonny Andersson, Kolmårdens Buss tog emot jättenyckeln och bussarna. Foto: Ulo Maasing.
Den turkiska busstillverkaren Otokar har nu på allvar tagit steget in på den svenska marknaden. I dagarna har Otokar levererat sina första bussar till ett svenskt bussföretag – med traditionell överlämning av en jättenyckel. Det är Kolmårdens Buss i Kolmården som har tagit emot en leverans av tre Otokar Territo, primärt avsedda för skoltrafik.
Just skolskjutsar är ett viktigt ben att stå på för bussföretget. Varje dag går omkring 25 av företagets cirka 45 bussar i skoltrafik.
– Skolskjutsarna är själva grunden i vår busstrafik, men vi kör också mycket turist- och beställningstrafik, berättar vd:n Jonny Andersson som 2005 tog över företaget från sina föräldrar.
Kolmårdens Buss etablerades 1943 med taxi- och ambulansverksamhet som bas. Idag har företaget vid sidan av busstrafiken en omfattande verksamhet med lastbilar och trailers. Totalt är vagnparken cirka 100 fordon.
Åldersgräns
Trots att avtalen i skoltrafiken inte alls är lika långa som i vanlig kollektivtrafik måste vagnparken förnyas regelbundet. Norrköpings kommun tillåter exempelvis inga fordon i skoltrafiken som är äldre än nio år.
De tre Otokar Territo som Kolmårdens Buss har köpt ska ersätta andra bussar som faller för åldersstrecket. Det är robusta bussar med konventionell drivlina, 12,2 meter långa och med plats för 57 passagerare.
Bussarna till Kolmårdens Buss är också de första som Otokar levererat i Sverige med ett undantag – en midibuss som kom till Sverige innan Otokar själv för något år sedan började bygga upp en organisation för den nordiska marknaden.
Försäljnings- och marknadschef i Norden är Martin Edberg.
– I dagarna kring nyår levererar vi ytterligare en buss, midibussen Navigo i skolbussutförande till en svensk kund. Och på nyåret kommer vi att få hem en eTerrito demovagn. Det är en batteridriven version av den modell som Kolmårdens Buss nu har köpt, säger han.
Eftermarknad
Varför valde då Jonny Andersson och Kolmårdens Buss att bli först i Sverige med Otokar?

De tre bussarna är klass II-bussar med normalgolv och 680 mm stolsavstånd samt fasta stolsryggar. Foto: Ulo Maasing.
– Jag har sneglat på Otokar en tid och det är alltid roligt att prova något nytt. Det som avgjorde vårt val var eftermarknaden, inte priset. Många har det faktiskt svårt med eftermarknaden.
– Vi har en egen verkstad som gör allt när det gäller service och reparationer, även stora jobb. Det kräver snabba leveranser av reservdelar. Likaså att vi lätt får svar på eventuella frågor. Dessutom är vi inte är beroende av någon märkesverkstad. Och även om en del leverantörer har en bra eftermarknadsservice gäller det kanske inte den här typen av bussar, säger Jonny Andersson.
De Otokar Territo som Kolmårdens Buss har köpt är klass II-bussar med normalgolv och 680 mm stolsavstånd samt fasta stolsryggar. När bussen inte används för skoltrafik kan en komplett sektion med stolar och podester vid mittdörren enkelt lyftas ut. Då skapas plats för barnvagn eller rullstol.

Förarplatsen på Otokar Territo. När vi såg bussen var den så ny att plasten på instrumentbrädan fortfarande fanns kvar. Foto: Ulo Maasing.
Bussen kan också användas för enklare beställningstrafik, men eftersom den saknar toalett kan det inte bli fråga om några långa resor.
– Men vi har tillräckligt med bussar så vi är inte beroende av att skolbussarna även används i annan trafik, kommenterar Jonny Andersson.
Otokar Territo finns i tre längder: 10,8, 12,2 och 13 meter. Bussen har en sexcylindrig Cumminsdiesel på 233 kW. Växellådan ZF:s sexväxlade automatlåda Ecolife 2. Även framaxeln med individuell hjulupphängning kommer från ZF medan bakaxeln kommer från Mercedes.
Den eldrivna versionen av eTerrito som kommer till Sverige i början av nästa år är en 13-meters buss i utförande för den nordiska marknaden. Bussen är avsedd för regiontrafik och har litiumjonbatterier alternativt litiumjärnbatterier från CATL, antingen med 300 eller 450 kWh kapacitet. Passagerarkapaciteten är 54 personer.





Artiklar(RSS)
Man ser på bilderna att den verkligen handlar om kvalitet. Från 1985.