
I satsningen ingår 1 000 nya elbussar till Manchester. 2030 ska storstadsregionen vara först i England med en helt emissionsfri kollektivtrafik. Foto: Greener Manchester.
Tusentals nya bussar, satsningar på BRT, spårvägar, busstationer ingår i en mångmiljardsatsning på kollektivtrafik som den brittiska finansministern Rachel Reeves presenterade på onsdagen under ett besök hos den brittiska busstillverkaren Mellor. Totalt ska Labourregeringen i London de närmaste fem åren satsa 15,6 miljarder pund, 203 miljarder kronor, i olika lokala och regionala transportprojekt i England utanför London. Satsningen beskrivs som den största statliga någonsin i England.
Bland projekten ingår flera stora satsningar på busstrafik. I Manchesterregionen får Transport for Greater Manchester således 2,5 miljarder pund till en rad projekt.
Bland annat ska en del av pengarna användas till 1 000 nya elbussar. Därmed blir Manchester med sitt regionala, integrerade kollektivtrafknät ”Bee Network” först i Storbritannien med en helt emissionsfri kollektivtrafik.
Även spårvägen i Manchester ska byggas ut och 90 procent av invånarna i Stormanchester ska ha högst fem minuters gångavstånd till en buss- eller spårvägshållplats med minst halvtimmestrafik.
Liverpool får 1,6 miljarder pund. Där ska tre nya BRT-linjer etableras 2028 (BRT = Bus Rapid Transit), investeringar göras i nya bussar för både stadstrafik och regiontrafik och pendeltågsstationer ska rustas upp.
Liknande satsningar görs i samtliga engelska storstadsregioner utanför London med utbyggnad av busslinjer, stora investeringar i nya bussar, upprustning och utbyggnad av spårväg, tunnelbanor och pendeltåg.
– Det här är en vattendelare när det gäller att förbättra transporterna i mellersta och norra England, skapa tillgänglighet och nya jobb och ekonomisk tillväxt och förbättra människors livskvalitet, kommenterade transportminister Heidi Alexander som också deltog vid besöket hos Mellor.
En stor del av satsningarna är kopplade till återregleringen av den lokala och regionala busstrafiken i England. 1986 öppnades all busstrafik i Storbritannien utanför London för fri konkurrens. Men i allt fler storstadsområdena tar nu lokala eller regionala myndigheter över ansvaret för trafiken och upphandlar den på samma sätt som i Sverige och många andra länder.
Lämna ett svar