Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeisk offensiv från minibusstillverkare

Aveuro satsar nu på en offensiv på nya marknader i Europa. Foto: Ulo Maasing.

Ännu finns inte den rumänska minibusstillverkaren Aveuro på den svenska marknaden. Men det rumänska företaget är på en europeisk offensiv och satsar på att snart bryta sig in på flera nya marknader enligt försäljningschefen Sebastian Popa. Företaget kan vara en intressant bekantskap för svenska bussföretag, inte minst med tanke på företagets konkurrenskraftiga priser. Bussmagasinet.se har besökt Aveuros fabrik i Campina, cirka nio mil nordväst om Rumäniens huvudstad Bukarest.

Att Aveuro är på offensiven internationellt, bland annat genom att ställa ut på Busworld, beror åtminstone delvis på att företaget har kapacitet att tillverka fler minibussar än man gör idag. I år räknar Aveuro med att leverera omkring 800 bussar, men produktionskapaciteten är över 1 000 bussar/år. Tre minibussar och en midibuss om dagen kan tillverkas i den 8 500 kvadratmeter stora fabriken med 113 medarbetare,

Fabriken cirka nio mil utanför Bukarest har en kapacitet på över 1 000 minibussar per år, mer om man endast tillverkar minibussar, färre om även midibussar tillverkas. Foto: Ulo Maasing.

Det är i övriga Europa utanför hemlandet som Aveuro ser en verklig tillväxtpotential. Förutom i Rumänien finns minibussar från Aveuro redan i länder som Tyskland, Nederländerna, Grekland, Spanien, Norge, Frankrike och Israel.

En viktig marknad för Aveuro är skolbussar för den rumänska hemmamarknaden. Samtidigt är skolbussmarknaden i Rumänien starkt cyklisk med upphandlingar vart fjärde år. Det stimulerar ytterligare Aveuro att vara mer offensiv på exportmarknaderna.

Aveuro bygger på Mercedez-Benz Sprinter och Iveco Daily, men även på chassier från Ford. Sedan i fjol tillverkar Aveuro också eldrivna minibussar i och med att företaget då kompletterade sin produktportfölj med Ford Aveuro e-Transit M2 med 16+1 platser samt med Aveuro e-Sprinter skolbussar. Och kvaliteten är det inget fel på såvitt vi kunnat bedöma vid fabriksbesök och några provturer.

113 medarbetare svarar för tillverkningen. Foto: Ulo Maasing.

Eget behov
Att Aveuro började som påbyggare har en speciell historia. Företaget grundades 2007 som ett transport- och serviceföretag. Som sådant behövde företaget minibussar för sin egen verksamhet.

Sagt och gjort. 2015 började Aveuro konvertera dieseldrivna minibussar för sina egna behov. Ur det växte verksamheten som påbyggare fram.

Parallellt bedriver Aveuro fortfarande egen trafik med såväl minibussar ur egen produktion men också med en del fullstora bussar. Nyligen har man kompletterat vagnparken med Iveco Crossway.

Ny i Aveuros produktprogram: eSprinter stadsbuss med 19 sittplatser och tio ståplatser. Foto: Ulo Maasing.

Aveuros produktion omfattar en rad modeller, både diesel- och batteridrivna. Dieseldrivna Sprinter finns både som skolbuss och turistbuss liksom en VIP-modell med 19 platser, förutom en intercitybuss med 19 platser, rullstolslift och rullstolsplats. I stadsbussutförande finns en buss med 29 platser. Iveco Daily finns bland annat som en 29-platsers turistbuss eller som skolbuss med 33 eller 35 platser.

Och nu kommer elbussarna med full fart.

I fjol gick Aveuro i stor skala in för eldrivna Sprinter och Ford Transit, i första hand för skoltrafik men också för stadstrafik och turist- och beställningstrafik. Aveuro vann då en rad upphandlingar och en mycket stor del av årets produktion går därmed till hemmamarknaden. Bara 32 procent går på export. Men det finns alltså kapacitet att öka exporten.

Rumänska Aveuro satsar nu på tillväxt på exportmarknaderna. Foto: Ulo Maasing.

Garanti
Med utgångspunkt från sina etablerade relationer med Mercedes-Benz utvecklar Aveuro nu en bred palett av minibussar byggda på eSprinter. Och även om de förlängda modellerna inte är certifierade som Mercedes utan som Aveuro (och följaktligen saknar Mercedesstjärnan i nosen) gäller komplett Mercedesgaranti för samtliga versioner. Alla modeller är också typgodkända i EU.

När vi besökte Aveuro visade företaget fem modeller: en eldriven Ford Transit med upp till 114,8 kWh batterikapacitet avsedd för skoltrafik och med 16 platser.
Dessutom fanns på plats fyra olika eSprinter, samtliga på den plattform som lanserades förra våren.

Med undantag för en stadsbuss som hade har batterikapacitet på 81 kWh hade bussarna batteripaket på 113 kWh. För stadsbussen uppgavs räckvidden till upp till 350 kilometer, för de övriga upp till cirka 500 km. varav en avsedd för stadstrafik med låggolv och manuell rullstolsramp. Sju meter lång har bussen plats för femton sittande och en rullstolsburen passagerare.

En lyxigt inredd eSprinter med skidbox. Foto: Ulo Maasing.

Prisbild
En annan av de bussar som visades är i första hand tänkt för beställningstrafik och var försedd med en skidbox, har femton platser och en rullstolslift vid sidodörren.

Aveuro bygger elbussar på såväl Mercedes-Benz eSprinter som Ford Transit. Foto: Ulo Maasing.

Om en rullstolsburen person ska resa fälls stolen bredvid föraren undan och ger plats för rullstolen. Modellen är förlängd av Aveuro och 7,5 meter lång.

Den modell som skiljer sig mest från Mercedes original är Aveuro M3, en sju meter lång och 2,3 meter bred stadsbuss med låggolv i den bakre delen samt med manuell rullstolsramp. Kapaciteten är femton sittande och tio stående passagerare. Räckvidden är cirka 350 kilometer.

Priset på Aveuros produkter varierar naturligtvis en hel del, beroende på modell, utförande, inredning med mera. Försäljningschefen Sebastian Popa ger oss ändå en indikation på hur prisbilden kan se ut. För Aveuro M3 är siffran 240 000 euro, för eSprinter med 16 platser 170 000 euro.

– Priset för elbussarna är i grova drag det dubbla, jämfört med dieselversionen, men det beror på vilka batterier kunden väljer, säger Sebastian Popa.

På Busworld finns Aveuro i hall 8, monter 806.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)