Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världens längsta turistbussresa förenar Samarkand med Eldslandet

Den 8 april rullar en läckert Ferrariröd Setra ut från den sydtyska staden Freiburg. Då börjar världens hittills längsta turistbussresa. Först den 22 december är resan framme vid målet – men då är bussen långt ifrån hemma. Resan slutar nämligen i världens sydligaste stad, Ushuaia på Eldslandet längst ner i Sydamerika. Då har också Hans-Peter Christoph arrangerat sin drömresa.

Hans-Peter Christoph och hans företag Avanti Reisen förverkligar nu sin dröm: världens längsta turistbussresa. Foto: Ulo Maasing.

Hans-Peter Christoph är ägare till bussföretaget Avanti Reisen med säte i Freiburg. Avanti Reisen kör lite skolskjutsar, är engagerad i en del expressbusstrafik, men är framför allt en bussresearrangör som inte är riktigt som alla andra.

Med sina 22 anställda är Avanti trots det inget storföretag. Däremot ett förtag som drivs sällsynt passionerat.

Många av företagets resor går till traditionella bussresemål, men Hans-Peter Christoph lägger inte upp sina resor efter samma mall som de flesta andra arrangörer.

– Det ska, förklarar han, finnas tid för upplevelser utan stress under resan. En bussresa ska hela tiden vara mer än en transportsträcka.

Och Hans-Peter Christoph är inte rädd för att söka sig nya vägar där få europeiska turistbussar kör. 2008 tog han steget fullt ut och arrangerade en bussresa som ingen annan europeisk arrangör tidigare ens hade fantiserat om: till Peking och sommar-OS i den kinesiska huvudstaden. Resan gick i lugn takt och resenärerna bodde på högklassiga hotell längs den klassiska Sidenvägen mellan Europa och Kina.

Tre månader ungefär tog resan, enkel väg. Prislappen landade på en bra bit över 100 000 kronor, och då ingick inte flygresan hem från Peking. Men varken prislapp eller restid avskräckte: resan blev slutsåld.

Och den gav mersmak.

2010 var det dags igen för en bussresa till Kina. Den här gången var Shanghai och världsutställningen där målet.

När vi träffade Hans-Peter Christoph innan bussen lämnade Freiburg på sin väg till Shanghai avslöjade han att han närde en dröm som bussresearrangör: att arrangera en bussresa från Alaska, via USA, Centralamerika, Sydamerika till Eldslandet.

Buss för jorden runtresa. Dn 8 april rullar Avanti Reisens nya, Ferrariröda Setra 515 HD ut på första etappen av den res som slutar först dagarna innan jul. Foto: Daimler Buses.

Nu förverkligar han drömmen, och han gör det med råge. När hans nya Setra 515 HD den 8 april rullar ut från Freiburg går resan österut.

Man färdas längs Sidenvägen (den är ju väl inkörd av Avantis röda Setrabussar) till Kina och Shanghai.

Därifrån transporteras bussen på båt till Anchorage i Alaska. Sedan bär det av söderut hela vägen till sydligaste Argentina.

Hans-Peter Christoph har själv ingen möjlighet att själv följa med på hela resan. Han har ju ett bussbolag att sköta. Med tanke på resans längd är det nog inte så många andra som heller reser med.

Därför säljs resan i fem etapper. Billigast är den andra delen av resan genom Asien, från Almaty i Kazakstan till Shanghai som kostar futtiga 10 200 euro, ca 86 000 kronor. Dyraste etappen går genom Sydamerika och kostar 17 800 euro, dvs ca 150 000 kronor.

Den som vill vara med på alla fem etapperna får slanta upp i runda tal 450 000 kronor! Flygresan hem från Sydamerika tillkommer.

För pengarna får man då inte bara en mycket komfortabel och högklassig bussresa. Man får också uppleva en osannolik kombination av mytomspunna städer och platser: Berget Ararat, Gobiöknen, Taschkent, Samarkand, Isfahan, Teheran, Xian, Yellowstone, Las Vegas, Grand Canyon, Quito, Santiago…

Bara vykorten från en sådan resa lär göra släkten grön av avund.

När man når målet på Eldslandet har man på nio månader avverkat 26 länder och 52 000 kilometer.

Sugen på att följa med eller läsa mer (på tyska). På resans egen hemsida finns kartor och t o m en pocketbok på 126 sidor med resans program.

Resrutten för världens längsta turistbussresa. Karta: Avanti Reisen.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)