Kollektivtrafiken måste bli bättre när det gäller information på nätet för äldre personer och personer med funktionsnedsättning. De brister som finns idag gör att branschen idag misslyckas med att göra kollektivtrafiken tillgänglig för alla. Det konstateras i en doktorsavhandling som läggs fram på fredagen vid Lunds Tekniska Högskola, LTH.
Det är forskaren Nina Waara som i sin avhandling ser närmare på varför äldre och personer med funktionsnedsättningar använder servicetjänster för reseinformation på nätet. Likaså på vilka informationsbehov de har och varför deras önskemål inte tillgodoses.
I sin avhandling slår Nina Waara fast att information på nätet utgör en viktig del i resekedjan för äldre och personer med funktionsnedsättningar som vill resa kollektivt.
För den här kategorin resenärer innebär en resa med kollektivtrafiken ofta att ett antal hinder eller svårigheter måste hanteras. Detta skapar oro och osäkerhet.
Men om resenären kan få en bra information innan resan ökar hans eller hennes resa av trygghet och säkerhet.
Äldre och funktionsnedsatta personer efterlyser mer information än vad som oftast erbjuds. Det gäller både den allmänna informationen och information med direkt koppling till deras olika funktionsnedsättningar. Man vill också ha information om sådant som tillgång på toaletter, om det finns personal som kan hjälpa till osv.
– Ska trafikhuvudmännen börja någonstans kommer de långt med att höja kvaliteten på den allmänna informationen för då stödjer de en stor del av de här människorna i deras resande. Men att sedan gå vidare med den specifika informationen är också viktigt, konstaterar Nina Waara.
Lämna ett svar