Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tysk busskatastrof förvånar experter

FeuerwehrDen svåra bussolyckan i norra Bayern i Tyskland på måndagsmorgonen förvånar experter. 18 personer bekräftas sent på måndagskvällen ha omkommit i branden och många andra skadats. Det häftiga brandförloppet där bussen övertändes och helt brändes ur på mycket kort tid får tyska bussexperter att ställa sig frågande – i synnerhet som själva krocken mellan bussen och en framförvarande lastbil med släp inte var särskilt våldsam.

Bussen, en tre år gammal 12,9 meter lång VDL Futura, ägs av ett bussföretag i Bayern och hade vid olyckstillfället 46 passagerare samt två förare ombord. Den av förarna som vid tillfället körde bussen omkom i olyckan.

Bussen besiktigades så sent som i april i år. Enligt uppgifter till tyska media från den tyska bussbranschens organisation BDO hade den omkomne föraren mer än tio års olycksfri tjänst hos bussföretaget. 2013 fick föraren en utmärkelse för sin prickfria körning från inrikesministeriet i Sachsen.

Flera tyska medier uppger att bussen troligen brann redan innan den krockade med lastbilssläpet som var lastat med madrasser och annan bäddutrustning. Själva kollisionen betecknas som ”vardaglig”, alltså inte särskilt häftig. Lastbilen körde sist i en långsam kö, varpå bussen körde in i denna.

En teori som förs fram i Bayerischer Rundfunk av en olycksfallsforskare i den tyska försäkringsbranschen, Siegfried Brockmann, är att bussen redan brann när den körde in i lastbilen. Han motiverar sin teori med att bussen dels hade svängt ut på vägrenen innan olyckan, dels att det låg brinnande bussdelar en bit bakom bussen, något som han annars finner svårförklarligt.

Brockmann menar att det häftiga brandförloppet är svårförklarligt om bussen bara hr kört in i ett hinder med fronten. Däremot, säger Brockmann, ”finns det exempel på bränder som har börjat i motorrummet och till en början inte har upptäckts av föraren. Eftersom branden av fartvinden pressas bakåt kan det dröja innan föraren blir varse vad som sker.”

Andra teorier som framförts handlar om kortslutning i elsystemet, möjligen belysningssystemet inne i bussen eller att en bränsleledning slitits av vid olyckan och hundratals liter drivmedel har antänts.

Vid branden blev bussen helt utbränd. Endast en förvriden ram återstår, visar bilder i bland annat Süddeutsche Zeitung.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)